KAUNOKIRJALLISUUDEN MYYNTI JATKAA KASVUAAN – KIRJAKAUPAN ODOTUKSET LOPPUVUODELLE KORKEALLA

Kirjamyynnin vuosi on sujunut positiivisissa merkeissä. Myynti käynnistyi kirjakaupoissa heti alkuvuodesta vilkkaana ja on jatkanut kasvuaan. Kirjakauppojen kokonaismyynti tammi-kesäkuussa 2017 kasvoi 8,1 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kaunokirjallisuuden myynti kasvoi samassa ajassa 13,2 prosenttia. Oppikirjojen myynti kasvoi uuden opetussuunnitelman siivittämänä 21 prosenttia vuodentakaiseen tilanteeseen verrattuna.

Lukijat ovat löytäneet kirjakauppojen ulkomaisten kirjojen valikoimat. Ne ovat kiinnostaneet kuluttajia tänä vuonna huomattavasti edellistä vuotta enemmän. Talouden piristyminen näkyi myös kirjakauppojen muiden tuotteiden myynnissä. Kasvua edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli kesäkuun loppuun mennessä 2,4 prosenttia. Lasten- ja nuortenkirjojen myynti kasvoi vuonna 2016 7,7 prosenttia, sen sijaan tammi-kesäkuussa 2017 se on laskenut 1,5 prosenttia.

Luvut perustuvat Adlibriksen, Akateemisen kirjakaupan, INFO-ketjun kirjakauppojen sekä Suomalaisen Kirjakaupan myyntiin.

Kevään vahvan kirjatarjonnan odotetaan kantavan vielä syksynkin myyntiä, ja syksyn erinomaisen kirjatarjonnan ennakoidaan ylläpitävän positiivista kasvua loppuvuoden ajan.

”Kirjakaupan odotukset loppuvuodelle ovat korkealla, sillä perinteisesti myynti on painottunut vahvasti syksyyn”, toteaa Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson.

Kotimaisen kaunokirjallisuuden kärjessä oli ilmestymiskuukaudestaan huhtikuusta alkaen Jenni Haukion Katso pohjoista taivasta. Elokuussa sen ohi Mitä Suomi lukee -listalla kipusivat Kjell Westön Rikinkeltainen taivas ja Leena Lehtolaisen Viattomuuden loppu.

Käännetyistä kaunokirjoista suosittuja ovat olleet muun muassa kansainväliset menestysdekkarit Jo Nesbøn Jano ja Lars Keplerin Kaniininmetsästäjä. Elokuun Mitä Suomi lukee -listan kärjessä oli Camilla Läckbergin Noita sekä Paula Hawkinsin Tummiin vesiin.

Suurimpien kirjakauppojen myynnin muutos 1.1.-30.6.2017
Mitä Suomi lukee -elokuu