Lehdistötiedote 7.6.2016

Kesällä luetaan enemmän dekkareita kuin
kaupungissa tapetaan kärpäsiä

Kesä ja dekkarit kuuluvat erottamattomasti yhteen. Tänä vuonna kesän käännöskirjalista on erityisen jännityspainotteinen. Käännöskirjat myyvät muutenkin tällä hetkellä hyvin. Kesädekkareista odotetaankin piristystä melko vaisusti sujuneeseen alkuvuoden kirjamyyntiin.

Tämän kesän kotimaisia suosikkeja ovat Reijo Mäen Hot dog ja Seppo Jokisen Rahtari. Käännösdekkareiden kärjessä on kansainväliseen menestykseen noussut Samuel Bjørkin Minä matkustan yksin. Suomalaisten suosikkikirjailijoista uuden teoksen ovat julkaisseet myös Lars Kepler, Mari Jungstedt sekä Fred Vargas.

"Dekkariviikko on saanut lukijat innostumaan, ja aiheesta löytyy runsaasti kirjoituksia sosiaalisessa mediassa", iloitsee Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola. Dekkarit ja jännityskirjallisuus on edelleen kaikkein suosituin kirjallisuuslaji.

Kirjakauppaliiton ja Kustannusyhdistyksen selvityksen mukaan naiset ja miehet lukevat dekkareita yhtä paljon. Sota-aiheiset jännityskirjat taas ovat selvästi enemmän miesten kuin naisten suosiossa.

Kesällä kirjoja ostetaan paljon lahjaksi ja mökkiviemiseksi. Omaan käyttöön kesällä hankitaan pokkareita. Pokkari on kevyt kantaa kassissa mukana ja jättää rantapyyhkeelle uimaan mennessä. Kevään uutuutena on tuotu markkinoille suurpokkarit, joissa teksti on normaalipokkaria suurempaa.

Dekkariviikkoa vietetään 19.6. asti.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Katriina Jaakkola, Kirjakauppaliitto ry