1.6.2016

LASTEN- JA NUORTENKIRJALLISUUDEN FINLANDIA-PALKINTORAATI

Suomen Kirjasäätiö on tehnyt päätöksen vuoden 2016 Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkintoraatiin liittyvistä muutoksista. Kirjasäätiön hallitus katsoi kirjailija-toimittaja Ronja Salmen olevan jäävi toimimaan tänä vuonna Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkintoraadissa johtuen Salmen johtaman yrityksen Ryöväri Oy:n laajentuneesta toiminnasta kirja-alalla lasten- ja nuortenkirjojen parissa.

Kirjailija Ronja Salmen tilalle on valittu toimittaja Sanna Sommers. Sommers työskentelee tällä hetkellä toimittajana lehdissä Meidän Perhe, Vauva ja Kodin Kuvalehti. Muut valintalautakuntaan aikaisemmin nimetyt henkilöt pysyvät samoina. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkintoraati vuonna 2016 on näin ollen seuraava: toimittaja Sanna Sommers, taidepedagogi Mervi Riikonen ja raadin puheenjohtajana toimii yliopettaja Pekka Vartiainen.

Valintalautakunta ottaa huomioon edellisen ehdollepanon jälkeen ilmestyneet lasten- ja nuortenkirjat, jotka on toimitettu lautakun­nalle viimeistään keskiviikkona 19.10.2016.  Palkintoeh­dokkaat julkistetaan keskiviikkona 2.11.2016 ja palkinto­ jaetaan torstaina 24.11.2016. Palkinto on suuruudeltaan 30 000 euroa ja se annetaan­ ansiok­kaalle lasten- tai nuortenkirjalle.

Lopullisen palkinnonsaajan asetetuista ehdokkaista valitsee näyttelijä, laulaja Vuokko Hovatta.

SUOMEN KIRJASÄÄTIÖ
Elina Makkonen