Lehdistötiedote 21.4.2016

Kirjan ja ruusun päivää juhlitaan lauantaina
- Kirjakaupat jakavat Onks noloo? -teosta vain yhden päivän ajan

Ylihuomenna lauantaina 23.4. vietetään kansainvälistä Kirjan ja ruusun päivää. Tänä lukemisen juhlapäivänä kirjakaupat jakavat Ronja Salmen kirjoittamaa nimikkoteosta. Kirjailija sekä kirjan kuvittanut Jami Nurminen esiintyvät yleisölle Helsingin keskustassa.

Kirjan ja ruusun päivänä kirjakaupat jakavat nimikkokirjailijalta tilaamaansa erikoisteosta yhden päivän ajan. Kirja ei ole rahalla ostettavissa, eikä sitä ole saatavilla enää Kirjan ja ruusun päivän jälkeen. Tänä vuonna kirjakaupat juhlistavat lasten- ja nuortenkirjallisuutta. "On aikuisten tehtävä antaa lapsille mahdollisuus nauttia lukemisen riemusta. Ja riemua tämän vuoden juhlakirja tarjoaa!" tiivistää päivän sanoman Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.

Juhlateoksen on kirjoittanut Ronja Salmi ja kuvittanut Jami Nurminen. Kirja on nimeltään Onks noloo?, ja sitä jaetaan kirjakaupoissa kaupanpäällisenä kaikille vähintään 15 eurolla kirjoja ostaville. Vain päivän ajan saatavana oleva juhlateos jaetaan nyt viidettä kertaa. Aikaisemmat Kirjan ja ruusun päivän erikoisteokset ovat kirjoittaneet Tuomas Kyrö, Jari Tervo, Anna-Leena Härkönen ja Kari Hotakainen. Erikoislaatuisuutensa vuoksi kirjoista on tullut keräilykappaleita.

Kirjan tekijät ovat haastateltavana yleisön edessä juhlapäivänä 23.4.2016 Helsingin Aleksanterinkadun Suomalaisessa Kirjakaupassa klo 12.30 alkaen ja keskustan Akateemisessa Kirjakaupassa klo 15.00 alkaen.

Onks noloo? yhdistää aikuisia ja lapsia

Juhlakirja on suunnattu erityisesti alakouluikäisille lapsille, mutta myös heidän vanhemmilleen ja muille läheisille. Nolostuminen on kaikille tuttu tunne, iästä riippumatta. Noloista tilanteista selviää, jos oppii nauramaan itselleen.

- Olipa kyse kadulla liukastumisesta, toppahousujen käyttämisestä tai laulamisesta julkisesti, päällimmäinen ajatus on herkästi, mitä muut ajattelevat ja kuinka noloa se on. Kirjallani haluan auttaa lapsia käsittelemään epävarmuuttaan. Mutta yhtä tärkeäksi koen sen, että aikuiset muistavat suhtautua vakavasti lastensa tunteisiin - niin hassuilta kuin ne joskus tuntuvatkin, kertoo Ronja Salmi.

Kirjan päähenkilönä on kuudesluokkalainen Petja, jolle sattuu ja tapahtuu. Petja nolostuu ja lukijaa naurattaa. Tarina kertoo myös rohkeudesta lähteä yrittämään epävarmoiltakin tuntuvia asioita. Sympaattiset sarjakuvamaiset henkilöhahmot ovat graafikko Jami Nurmisen käsialaa. - Tuntui kuin olisi piirtänyt omia kokemuksiaan ja vanhoja luokkakavereita, kertoo Jami Nurminen.

Tehdessään YLE:lle samannimistä ohjelmasarjaa Salmi sai paljon positiivista palautetta lapsilta ja heidän vanhemmiltaan.

- Monet vanhemmat kiittelivät ohjelmia siitä, että niiden kautta lapsille löytyi luonteva tapa käsitellä ja ottaa puheeksi kiusallisilta tuntuvia aiheita. Tätä samaa toivon kirjalta. Kunpa mahdollisimman moni vanhempi viettäisi lastensa kanssa aikaa kirjan parissa. Lukisi ääneen, osoittaisi arvostavansa yhteistä lukuhetkeä ja olisi herkkänä lapsensa reaktioille. Ja tietysti toivon, että tarina tuottaa riemua lukijoilleen sekä innostaa ahmimaan sen sisältöä, Salmi sanoo.

Ronja Salmi, Kirjan ja ruusun päivän nimikkokirjailija 2016
ronja@ryovari.fi

Jami Nurminen, kuvittaja

jami.nurminen@gmail.com

Katriina Jaakkola, toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto ry
katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Esa Luoto, tiedottaja, Kirjan ja ruusun päivä
esa.luoto@ingressi.fi

www.kirjanjaruusunpaiva.fi -sivulta löytyy tietoa Kirjan ja ruusun päivästä, juhlakirjan tekijöistä sekä mukana olevat kirjakaupat.

www.kirjanjaruusunpaiva.fi/media -sivuilla ovat toimittajien käyttöön kuvamateriaalia juhlakirjasta.

Kirjan ja ruusun päivää on vietetty vuodesta 1926 barcelonalaisen kirjakauppiaan aloitteesta. Vuosikymmenten saatossa juhlapäivä yleistyi eri maissa lukemisen merkkipäiväksi. Vuonna 1995 UNESCO julisti päivän kansainväliseksi kirjan ja tekijänoikeuden päiväksi.

Kirjakauppaliitto (www.kirjakauppaliitto.fi) on yli 110-vuotias kirja- ja paperikauppojen järjestö. Kirjakauppaliitto tarjoaa jäsenilleen neuvonta-, koulutus- ja tietopalveluja sekä toimii suomalaisten lukemisharrastuksen parhaaksi.