TIEDOTE  29.3.2016

FINLANDIA-PALKINTOJEN LAUTAKUNNAT NIMITETTY

FINLANDIA-PALKINTOSARJOJEN NIMET ON UUDISTETTU

Jatkossa kaikissa kolmessa sarjassa, tietokirjallisuudessa, lasten ja -nuortenkirjallisuudessa sekä kaunokirjallisuudessa, mitellään Finlandia-palkinnosta. Vanhat liitteet Tieto ja Junior jäävät historiaan. Suomen Kirjasäätiö haluaa uudistuksellaan korostaa palkintojen ja kirjallisuudenlajien samanarvoisuutta.

KAUNOKIRJALLISUUDEN FINLANDIA-PALKINTO

Toimittaja Baba Lybeck päättää, kuka saa ensi marraskuussa jaettavan Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon. Suomen Kirjasäätiö on nimittänyt myös lautakunnan, joka valitsee enintään kuusi romaania palkintoehdokkaaksi. Valintalautakunnan puheenjohtaja on toimittaja Juha Roiha ja jäsenet tavaratalon johtaja Päivi Kuntze ja suomentaja Kaijamari Sivill.

Seuraavan Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokaskirjat julkistetaan 4.11.­2016. Palkinnon suuruus on 30 000 euroa.

LASTEN- JA NUORTENKIRJALLISUUDEN FINLANDIA-PALKINTO

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajan valitsee ensi syksynä näyttelijä, laulaja Vuokko Hovatta. Ehdokaskirjat valitsevaan lautakuntaan on nimitetty puheenjohtajaksi yliopettaja, FT Pekka Vartiainen ja jäseniksi taidepedagogi Mervi Riikonen ja kirjailija, toimittaja Ronja Salmi.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinnon palkintosumma on 30 000 euroa. Ehdokaskirjat julkistetaan 2.11.2016.

TIETOKIRJALLISUUDEN FINLANDIA-PALKINTO

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajasta päättää kirjailija, elokuvaohjaaja Jörn Donner. Enintään kuusi palkintoehdokasta valitsevaan palkintolautakuntaan on nimitetty puheenjohtajaksi toimittaja Anna-Stina Nykänen ja jäseniksi professori Kustaa Vilkuna ja kirjastonjohtaja Ulla Nygren.

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokaskirjat julkistetaan 31.10.2016. Palkinnon suuruus on 30 000 euroa.  Se rahoitetaan Suomen tietokirjailijat ry:n ja Suomen Kustannusyhdistyksen Kirjasäätiölle lahjoittamin varoin.

Kaikkien sarjojen voittajat julkistetaan samassa tilaisuudessa 24.11.2016.

Lisätietoja: säätiön asiamies Sakari Laiho, puh. 040 579 8868.

SUOMEN KIRJASÄÄTIÖ