LEHDISTÖTIEDOTE 27.1.2015

Kustantajien Bestseller-listat sekä kustantajien Pikatilasto vuodelta 2015 löytyvät osoitteesta http://kustantajat.fi/pages/k9/tilastot/

Kirjan vuosi 2015

Kirjamyynnin lasku taittui

Kirjamyynnin lasku taittui Kirjan vuonna 2015, kertovat Suomen Kustannusyhdistyksen ja Kirjakauppaliiton myyntitilastot. Kirjakauppaliiton tilastojen mukaan myynti kasvoi  vuonna 2015 0,5 %. Edellisen kerran kirjakauppamyynti kipusi plussalle vuonna 2008. Nyt hyvää myyntiä tekivät erityisesti verkkokaupat. Kustantajien myynti laski vain 1,2 %. Tulos on merkittävästi parempi kuin kertaakaan aiemmin 2010-luvulla.

Lasten- ja nuortenkirjojen kysyntä näkyi erityisesti kirjakauppamyynnissä, joka kasvoi 13 %.  Mauri Kunnas pitää edelleen kotimaisten lasten ja nuortenkirjojen myyntilistan kärkisijaa, tänä vuonna Kesä Koiramäessä -teoksellaan. Käännetyn myyntiä vetää Harry Potter ja viisasten kivi kuvitettuna lahjakirjana. Vuoden erityispiirteenä lasten- ja nuortenkirjallisuudessa voidaan pitää musiikkikirjoja. Kotimaisella lasten –ja nuorten TOP 20 -listalla on neljä musiikkiteosta.

Käännetyn kaunokirjallisuuden myynti kasvoi kustantajilla 12 % mutta kotimainen taas laski 14 %, yhteistulos oli – 1,7 %. Kirjakaupoissa kaunokirjallisuuden myynti kasvoi yhteensä 2 %. Käännetyn kaunokirjallisuuden myyntiä vetävät dekkarit ja jännityskirjallisuus, joita on vuoden TOP 20:ssä peräti 18 teosta.

Vuoden myydyin kaunokirja oli Ilkka Remeksen Jäätyvä helvetti. Kärjen kokonaismyynti kappaleissa laski kuitenkin merkittävästi: yli 20 000 kappaletta edellisen vuoden suosituimman kirjan myynnistä. Finlandia-ehdokkaista TOP 20-listalle nousi 2 teosta.

Tietokirjojen jokseenkin tasainen myynti  (kustantajat + 1 %, kirjakaupat -0,7 %) sai vetoapua värityskirja-ilmiöstä. Vaikka urheilukirjojen menestys jatkui tänä vuonna, vuoden myydyin, Jari Litmasen Litmanen 10 hävisi kappalemääräisessä myynnissä edellisvuoden hitille, Teemu Selänteelle.

Sähköisten tuotteiden kuten sähkökirjojen ja ladattavien äänikirjojen myynti kasvaa, mutta osuus kustantajien kokonaismyynnistä on edelleen vähäinen, 2 %.

Myyntikanavista kirjakauppa ja erityisesti verkkokauppa vahvistivat asemiaan. Vahvaa joulumyyntiä edelsivät logistiset vaikeudet, joiden katsotaan vaikuttaneen kokonaismyyntiin heikentävästi.

Kirja-ala vietti vuonna 2015 Kirjan vuotta. Hanke kokosi alan voimat toimimaan yhdessä kirjan ja lukemisen edistämiseksi ja toi kirjalle ja lukemiselle vuoden aikana runsaasti näkyvyyttä. Vuoden aikana järjestettiin yli 900 tapahtumaa 83 paikkakunnalla ympäri Suomea. Kirjan vuoden suojelijana toimi presidentti Sauli Niinistö.

Lisätietoja:
Kirjakauppaliitto, puheenjohtaja Mikko Parviainen