TIEDOTE, 15.10.2015

Suomen tasavallan presidentti vastasi lasten lukuhaasteeseen

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden viikolla halutaan nostaa esiin lasten ja nuorten oma ääni

Kirjan vuoden valtakunnallista lasten- ja nuortenkirjallisuuden viikkoa vietetään 12.-18.10. Viikon tavoitteena on nostaa esiin kotimaista lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä lukuharrastusta, mutta myös lasten oma ääni ja ajatukset kirjallisuudesta. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden äärelle on pysähtynyt myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö, joka vastaanotti syyskuussa lasten hänelle asettaman lukuhaasteen.

Presidentin lukuhaasteen takana ovat Lastenkirjainstituutissa syyskuussa käynnistyneen Lasten kirjallisuuspiirin 10-14 -vuotiaat nuoret. Ryhmä halusi haastaa presidentin lukemaan Satu Mattila-Laineen esikoisteokseen Parantola (Karisto 2015), jonka he itse ovat lukeneet syksyn aikana. Haasteen tulokset julkaistaan osana Kirjan vuoden lasten- ja nuortenkirjallisuuden teemaviikon ohjelmaa perjantaina 16.10. Tampereella Mitä kuuluu, lastenkirja? -seminaarissa sekä sosiaalisessa mediassa.

Tampereella järjestetään viikon aikana  uusi lastenkirja- ja sanataidefestivaali Kirjalitta, jota koordinoivat yhteistyössä Lastenkirjainstituutti ja Sanataideyhdistys Yöstäjä ry. Yhtenä Kirjalitta -tapahtuman tavoitteena on tuoda esiin lastenkirjallisuus lasten oman luovuuden lähteenä ja tehdä näkyväksi lukuharrastuksen ohella sanataideharrastuksen mahdollisuudet.

Tamperelaisen Sanataideyhdistys Yöstäjän puheenjohtaja Minttu Tervaharju korostaa, että sanataideharrastus kehittää sosiaalisia taitoja ja ehkäisee syrjäytymistä, kasvattaa yleissivistystä, lisää lukuintoa ja sitä kautta kehittää myös lukutaitoa ja kielenhallintaa. "Tällä hetkellä lasten tekemä sanataide on käytännössä näkymättömissä, vaikka lasten tekijyys ja sen esille tuominen muissa taiteissa on arkipäivää: lapsilla on konsertteja, teatteri- ja tanssiesityksiä, kuvataide- tai käsityönäyttelyitä. Missä ovat lasten kirjoittamat tekstit?" kysyy Tervaharju.

Osana Kirjalittaa Tampereen katukuvaan leviää 12.-18.10. Lapset kirjoittavat kaupunkia -sanataidenäyttelyitä 12.-18.10. Lasten tekstit valtaavat muun muassa Tampereen patosillan, kauppakeskus Sokoksen ruokaosaston ja rautatieaseman.

Lisätiedot:
www.kirjanvuosi.fi
www.kirjalitta.fi
www.lastenkirjainstituutti.fi

Lastenkirjainstituutti                                    Kirjan vuosi ry
Paula Halkola, toiminnanjohtaja                  Laura Karlsson, toiminnanjohtaja
p. 050 4632 786                                          p. 050 571 5511
paula.halkola@lastenkirjainstituutti.fi         laura.karlsson@kirjanvuosi.fi