Kotimaiselle lastenkirjallisuudelle kuuluu hyvää

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden myynti on kasvanut edeltävästä vuodesta jo 7,6 %

12.-18.10. vietetään Kirjan vuoden valtakunnallista lasten- ja nuortenkirjallisuuden viikkoa. Vaikka PISA-tutkimukset ovatkin esittäneet huolestuttavia tuloksia lasten lukumotivaation kehityksestä, kotimainen lastenkirjallisuus voi edelleen hyvin.

”Tällä hetkellä lasten- ja nuortenkirjallisuuden vuosi 2015 näyttää oikein lupaavalta”, kertoo Otavan lasten- ja nuortenkirjapäällikkö Emma Alftan. ”Vuoden 2015 suurimmaksi ilmiöksi on noussut Jenni Pääskysaaren teos Tyttö sinä olet. Iloinen yllätys on myös ensijulkaisujen suosio, esimerkiksi Linda Liukkaan teoksen Hello Rubyn  fantastinen vastaanotto. Hyvin erityyliset kirjat vetoavat tällä hetkellä lukijakuntaan. Myyntilukemissa ollaan viime vuotta edellä, ja joulusesonki on vielä tulossa. ”

Kirjakauppaliiton tämänhetkisen tilaston[i] mukaan lasten- ja nuortenkirjallisuuden myyntilukemat ovat viime vuoden kesäkuuhun verrattuna nousseet 7,6 %.  Viime vuonna sama lukema oli 1,9 %. Kirjojen myynnin muutos yleisesti viime vuoteen verrattuna on -4 %, joten lasten- ja nuortenkirjallisuuden tilanne erottuu joukosta positiivisesti.

Lastenkirjallisuuden tutkija ja kriitikko Päivi Heikkilä-Halttunen toteaa, että lastenkirjallisuus käsittelee lapsen arkea tällä hetkellä monipuolisesti. Lastenkirja voi parhaimmillaan hätkähdyttää ja opettaa myös aikuista ja tarjota tilan keskustelulle lapsen kanssa. Esimerkiksi hän nostaa Tomi Kontion ja Elina Warstan kuvakirjan Koira nimeltään Kissa (Teos 2015) ja Kreetta Onkelin Selityspakin (Otava 2013), jotka molemmat nostavat esiin myös elämän nurjia puolia. ”Suurin pula tällä hetkellä on lukutaidon alkuun suunnatuista helppolukuisista kirjoista sekä poikia lukemaan houkuttelevista teoksista”, Heikkilä-Halttunen toteaa.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden nykytilaa pohditaan perjantaina 16.10. Lastenkirjainstituutin järjestämässä Mitä kuuluu, lastenkirja? –seminaarissa Tampereella. Lisätiedot:
www.lastenkirjainstituutti.fi

Lisätiedot:
Toiminnanjohtaja Paula Halkola, Lastenkirjainstituutti
p. 050 4632 786 /
paula.halkola@lastenkirjainstituutti.fi
Toiminnanjohtaja Laura Karlsson, Kirjan vuosi ry
p. 050 571 5511 /
laura.karlsson@kirjanvuosi.fi

Tutkija, kriitikko Päivi Heikkilä-Halttunen, p. 041 5046 412 (paivi@halttunen.fi
Kirjakauppaliitto: Toimitusjohtaja Katriina Jaakkola, p. 050 3717 177 (
katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi)Otava: Lasten- ja nuortenkirjapäällikkö Emma Alftan, p. 050 5286 881 (emma.alftan@otava.fi)