Lehdistötiedote 16.6.2015

KIRJAN VUODEN KESÄ

Parhaillaan vietettävä Kirjan vuosi näkyy kirjallisina kesätapahtumina kautta maan.

Perinteisten kesätapahtumien rinnalla kirjat ovat mukana myös uusissa kuvioissa. Muun muassa Kaustinen Folk Music Festivals, SuomiAreena, Taidekeskus Salmela,  Ämyrock, Viialan vasenkätisten vestivaalit, Bättre Folk ja Lieksa loistaa ovat ottaneet ohjelmistoonsa kirjallisia vieraita ja ohjelmistoa. Lisäksi kesäkalenteriin voi lisätä jo perinteiset kirjallisuustapahtumat: esimerkiksi Vanhan kirjallisuuden päivät Sastamalassa, Pentinkulman päivät Urjalassa, Volter Kilpi -kirjallisuusviikon Kustavissa,  Kajaanin runoviikon ja Runokuun

Kirjan vuonna jaetaan myös lukuvinkkejä pitkin kesää. #101kirjaa kokoaa kirjojen ystävien lukuvinkkejä twitteriin koko kesän ajan ja esimerkiksi Helmet-kirjastojen lukuhaasteeseen ehtii vielä hyvin osallistua. Kirjan vuonna järjestettävät kirjoituskilpailut, joihin kesän aikana voi valmistautua, löytyvät nekin Kirjan vuoden tapahtumakalenterista. Ravintola Kappelin ruokalistalta löytyy Kirjan vuosi -menu ja pohjoisessa liikennöi ensimmäistä kertaa Kirjan vuosi -tapahtumajuna. Nämä ja muut Kirjan vuoden tapahtumat löytyvät kootusti Kirjan vuoden tapahtumakalenterista osoitteesta www.kirjanvuosi.fi ja www.facebook.com/

Kirjan vuoden suojelija presidentti Sauli Niinistö haastoi vuoden alussa puolisonsa Jenni Haukion kanssa jokaisen suomalaisen antamaan lapselle lukuaikaa. Kesällä on hyvä hetki antaa sitä myös

Lisätietoja:

Kirjan vuosi ry, toiminnanjohtaja Laura Karlsson

puh. 050 571 5511, laura.karlsson@kirjanvuosi.fi

Vuosi 2015 on Kirjan vuosi. Kirjan vuosi kokoaa yhteen Suomen kirjallisuustapahtumat ja hankkeet, kutsuu lukemaan ja edistämään lukutahtoa. Kirjan vuoden tapahtumia löytyy osoitteesta www.kirjanvuosi.fi  ja www.facebook.fi/kirjanvuosi