Lehdistötiedote 9.6.2015

Amerikkalainen rikoskirjallisuus - Astetta tiukempi meininki

Amerikkalainen rikos kilpailee tasavahvana skandinaavisen käännösdekkarin kanssa suomalaisten lukijoiden suosiosta.

Viime vuoden myydyin käännetty kaunokirja oli Patricia Cornwellin Tomuksi ja tuhkaksi, minkä lisäksi kymmenen myydyimmän käännetyn kaunokirjan joukkoon mahtuu kaksi muutakin amerikkalaista jännityskirjaa. Listalla on täsmälleen sama määrä skandinaavisia käännösdekkareita.

Tänä vuonna ilmestyneistä amerikkalaisista rikoskirjoista myyntilistoille ovat yltäneet odotetusti Donna Leonin Kultamuna, Stephen Kingin Herääminen sekä televisiosarjana pyörivä Blake Crouchin Wayward Pines - Ei pakotietä.

Monet tv-sarjat ja elokuvat ovatkin tehneet amerikkalaisen rikosmaailman meille tutuksi, mikä osaltaan selittää kirjojen vankkumatonta suosiota. Suomessa poliisi ei lue pidätetylle tämän oikeuksia eikä oikeutta yhteen puheluun tunneta Suomessa. Tuomioistuinkin toimii meillä ilman samanlaista draamaa, jonka amerikkalainen suuri valamiehistö saa aikaan. Voidaankin vain arvaille, onko amerikkalaisten jännityskirjojen suoraviivainen toiminta syy siihen, että amerikkalainen rikos puree erityisen hyvin suomalaiseen mieheen.

Siinä missä pohjoismaisessa dekkarissa seikkailee nuhjuinen poliisimies, ovat amerikkalaisen rikosmaailman keskiössä juristit, FBI ja mafia. Jos mukana on peruspoliisi, tarvitaan avuksi vähintään kuolinsyytutkija, rikoskemisti tai profiloija. Ammattinimikkeitä, joita emme edes tuntisi ilman amerikkalaisia rikostarinoita.

Tyypillisiä ovat myös teokset, joissa rikosta selvitellään tavallisten ihmisten toimesta, jotka tahtomattaan ja sattumalta ovat joutuneet osallisiksi tapahtumiin. Tunnetuin sankari löytynee Dan Brownin teoksista, mutta myös Stephen Kingin teoksissa poliisit ovat vain sivuhenkilöitä. Päähenkilöksi sopivat myös baarimikko, kirjailija, perheenäiti tai arkeologi.

Kirjakauppaliitto ry, toimitusjohtaja Katriina Jaakkola,
puh. 050 371 7177, katriina.jaakkola @ kirjakauppaliitto.fi

Kirjan vuosi ry, toiminnanjohtaja Laura Karlsson
puh. 050 571 5511, laura.karlsson @ kirjanvuosi.fi