Tiedote 28.4.2015

FINLANDIA-PALKINTOJEN LAUTAKUNNAT NIMITETTY

FINLANDIA

Toimittaja, lauluntekijä Heikki "Hector" Harma päättää, kuka saa ensi marraskuussa jaettavan kirjallisuuden Finlandia-palkinnon. Suomen Kirjasäätiö on nimittänyt myös lautakunnan, joka valitsee enintään kuusi romaania palkintoehdokkaaksi. Valintalautakunnan puheenjohtaja on filosofian tohtori Iris Schwanck ja jäsenet vapaa toimittaja Ilkka Pernu ja kirjakauppias Katri Tuominen.

Seuraavan Finlandia-palkinnon ehdokaskirjat julkistetaan 6.11.­2015. Palkinnon suuruus on 30 000 euroa.

FINLANDIA JUNIOR

Finlandia Junior -palkinnon saajan valitsee ensi syksynä Viron instituutin johtaja Anu Laitila. Ehdokaskirjat valitsevaan lautakuntaan on nimitetty puheenjohtajaksi Tampereen kaupungin kirjastopalvelujohtaja Pirkko Lindberg ja jäseniksi nukketeatteritaiteilija Alma Rajala ja toimitusjohtaja Pablo Steffa.

Finlandia Juniorin palkintosumma on 30 000 euroa. Ehdokaskirjat julkistetaan 4.11.2015.

TIETO-FINLANDIA

Tieto-Finlandia-palkinnon saajasta päättää toimittaja Arto Nyberg. Enintään kuusi palkintoehdokasta valitsevaan palkintolautakuntaan on nimitetty puheenjohtajaksi toimittaja Maria Pettersson ja jäseniksi viestintäasiantuntija Heikki Hakala ja päätoimittaja Leeni Peltonen.

Tieto-Finlandia-palkinnon ehdokaskirjat julkistetaan 2.11.2015. Palkinnon suuruus on 30 000 euroa.  Se rahoitetaan Suomen tietokirjailijat ry:n ja Suomen Kustannusyhdistyksen Kirjasäätiölle lahjoittamin varoin.

Kaikkien sarjojen voittajat julkistetaan samassa tilaisuudessa 26.11.2015.

Lisätietoja: säätiön asiamies Sakari Laiho, puh. 040 579 8868.

SUOMEN KIRJASÄÄTIÖ