Tiedote 22.4.2015

Kirjan ja ruusun päivä 23.4.2015

Kansainvälistä Kirjan ja ruusun päivänä juhlitaan torstaina 23.4.2015. Juhlapäivän kunniaksi kirjakaupat jakavat Kari Hotakaisen kirjoittamaa nimikkoteosta Kantaja kolmen päivän ajan. Kirjailija nousee yleisön eteen Helsingin keskustassa iltapäivällä.

Kirjan ja ruusun päivää vietettiin ensimmäisen kerran vuonna 1926 barcelonalaisen kirjakauppiaan aloitteesta. Vuosien saatossa juhlapäivä yleistyi eri maissa lukemisen juhlapäiväksi, ja vuonna 1995 UNESCO julisti päivän kansainväliseksi kirjan ja tekijänoikeuden päiväksi.

Osana lukemisen juhlallisuuksia Suomessa kirjakauppiaat nimeävät vuosittain Kirjan ja ruusun päivän nimikkokirjailijan, joka kirjoittaa kirjojen ystäville juhlapäivän teoksen. Tänä vuonna nimikkoteos on nimeltään Kantaja, ja sitä jaetaan kaupanpäällisenä kolmen päivän ajan 15 eurolla kirjoja ostaneille. Tämän jälkeen teosta ei ole enää saatavilla. Kirjassa kietoutuvat toisiinsa yksinäisyys, elämänvalinnat ja rakkaus, vienosti kalmantuoksuisella tavalla. Vakavillakin aiheilla on aina koominen puolensa, muistuttaa Kari Hotakainen.

Hotakainen on yleisön edessä haastateltavana juhlapäivänä 23.4.2015 Gaudeamus Kirja & Kahvissa klo 15.30, Helsingin Aleksanterinkadun Suomalaisessa Kirjakaupassa klo 16.30 ja keskustan Akateemisessa Kirjakaupassa klo 17.30.

-Kirjakauppiaat ovat alalla rakkaudesta kirjallisuuteen ja lukemiseen. Tällä erikoisteoksella haluamme muistuttaa, kuinka merkittävä rooli kirjakaupoilla on suomalaisen kulttuuriperinteen välittäjinä, kertoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.

Aiempia, Tuomas Kyrön, Jari Tervon ja Anna-Leena Härkösen kirjoittamia nimikkoteoksia jaettiin yli 30 000 kappaletta kampanjan aikana.

Katriina Jaakkola
toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto