Lehdistötiedote 1.4.2015

Kari Hotakainen on Kirjan ja ruusun päivän nimikkokirjailija 2015

Kari Hotakainen on kirjoittanut lukemisen juhlapäivän kunniaksi uutuusteoksen Kantaja. Teos on saatavilla ainoastaan kolmen päivän ajan Kirjan ja ruusun päivästä alkaen, ja sen saa ainoastaan muun kirjaostoksen kaupanpäällisenä.

Kari Hotakaisen Kantaja kertoo filosofian maisterista, joka hautausmaan puistotyöntekijänä alkaa pohtia elämän polkuja; omiaan sekä työssään kohtaamien vainajien. Teoksessa yhdistyvät ihmisen yksinäisyyden vakavuus ja vilpittömyyden tuottama koominen pakkomielteisyys.

- Tarinassani kietoutuvat toisiinsa yksinäisyys, elämänvalinnat ja rakkaus, vienosti kalmantuoksuisella tavalla. Vakavillakin aiheilla on aina koominen puolensa, muistuttaa Hotakainen.

Julkaisemalla Kirjan ja ruusun päivän nimikkoteoksen kirjakauppiaat haluavat juhlistaa Unescon kansainvälistä kirjan päivää kaikkien lukemisen ystävien vuoden tärkeimpänä päivänä Suomessa.

- Juhlakirjalla paikalliset kirjakauppiaat haluavat kiitää kaikkia kirjanystäviä ja muistuttaa lukemiset tärkeydestä ja kirjan asemasta osana suomalaista kulttuuria, kertoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.

Aiempia, Tuomas Kyrön, Jari Tervon ja Anna-Leena Härkösen kirjoittamia nimikkoteoksia jaettiin kutakin yli 30 000 kappaletta.

Teos on saatavilla noin 150 kirjakaupasta ympäri Suomen vähintään 15 euron kirjaostosta vastaan. Lähimmän kirjakaupan tiedot löytyvät Kirjan ja ruusun päivän virallisilta sivuilta osoitteesta www.kirjanjaruusunpaiva.fi

Kirjan ja ruusun päivän alkuperä on vuodessa 1926, jolloin barcelonalaisen kirjakauppiaan ajatuksesta huhtikuun 23. valittiin kirjojen ja ruusujen päiväksi. Kauppiaan ajatus oli, että juhlapäivänä miehet antaisivat naisille ruusuja ja naiset miehille kirjoja. Vuonna 1995 Unesco julisti Kirjan ja ruusun päivän Maailman kirjan ja tekijänoikeuden päiväksi. "Kirjat ansaitsevat erityisen päivänsä, jolloin niitä juhlitaan vapauden, yhteenkuuluvuuden ja rauhan symboleina", sen julistus kuului.

Katriina Jaakkola
toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto
katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Haastattelupyynnöt Kari Hotakaiselle

Esa Luoto
tiedottaja
esa.luoto@ingressi.fi

Aineistot osoitteessa www.kirjanjaruusunpaiva.fi/media

> Kansikuva: Kantaja
> Kuva Kari Hotakainen
> Kirjan ja ruusun päivän tunnus
> Kuva kirjakaupasta

Kirjakauppaliitto (www.kirjakauppaliitto.fi) on 110-vuotias kirja- ja paperikauppojen järjestö. Kirjakauppaliitto tarjoaa jäsenilleen neuvonta-, koulutus- ja tietopalveluja sekä toimii suomalaisten lukemisharrastuksen parhaaksi.