14.11.2014

FINLANDIA-PALKINNON EHDOKKAAT 2014

​Valintalautakunnan perustelut:

​​​​Heidi Jaatinen: Kaksi viatonta päivää (Gummerus)

Teos on ainutlaatuisen hurja heittäytyminen suojattoman lapsen maailmaan. Yhtä aikaa herkästi ja väkevästi kirjailija piirtää kuvan lapsesta, joka loputtomiin jaksaa uskoa vanhempaansa, joka on valmis  yhä uudestaan ja uudestaan uhrautumaan ehdoitta äitinsä puolesta. Ajatus sukupolvelta toiselle periytyvästä syrjäytymisestä on sinänsä lohduton, mutta voima, jonka kirjailija hylättyjen lasten sisäiseen maailmaan rakentaa, antaa merkillistä uskoa selviytymiseen. Kaksi viatonta päivää on rakenteeltaan hiljalleen avautuva ja armotta mukaansa vievä tarina. Sen kieli on rikasta, dialogi kiteytynyttä, kouriintuntuvaa, koskettavaa ja äärimmäisen uskottavaa. Teos on ajankohtaisesti puhutteleva ja tärkeä huuto heitteille jätettyjen puolesta.

Olli Jalonen: Miehiä ja ihmisiä (Otava)

Olli Jalosen kynä on kevyt ja käsi rento mutta lopputulos aito, todentuntuinen ja vilpittömän syvällinen. Nuoren miehen kesään mahtuu kaikki mieheksi kasvamisen vavisuttavat vaiheet, ne Jalonen kuvaa mestarillisen herkkävaistoisesti. Kirjailija on taituri tarkkailemaan ulkoisia tapahtumia sisäisten sielunliikkeiden läpi. 70-luvun työmiesten maailma on yksityiskohtaisen tunnistettava, arkisuudessaan ja koomisuudessaan vahvasti läpi eletyn oloinen. Eletään aikaa, joka asenteissaan, rakenteissaan ja ihmiskuvissaan on samalla nostalgisen mennyttä, kuin ikuista ja muuttumatontakin. Jalosen teos on humaani, lämmin, ihmistä vajavaisuuksineen ymmärtävä, viisas ja loppuun asti vaikuttavan hallittu romaani.

Tommi Kinnunen: Neljäntienristeys (WSOY)

Neljäntienristeys on väkevä, tiiviisti ja tasapainoisesti kerrottu sukukertomus kolmen sukupolven elämästä pohjoissuomalaisessa kyläyhteisössä ankaran luonnon ja sosiaalisen kontrollin armoilla. Se on tarina ihmisistä, jotka tarvitsevat mutta eivät aina kestä toisiaan, tarina erilaisuudesta, selviytymisestä ja oman tilan raivaamisesta itselleen ja unelmilleen. Mestarillisena ihmisten kuvaajana Tommi Kinnunen luo vähäeleisesti vahvoja, eläviä ja mieleenpainuvia henkilöhahmoja, joiden koko olemus tulee näkyviin yksittäisissä huolellisesti rakennetuissa ja herkkävaistoisissa kohtauksissa. Samalla Neljäntienristeys kasvaa vaikuttavaksi puheenvuoroksi ihmisarvon puolesta.

Anni Kytömäki: Kultarinta (Gummerus)

Kultarinta on vilpitön ylistys metsälle ja koskemattomalle luonnolle. Anni Kytömäki on tavoittanut kauniin ja puhuttelevan kielen, joka avaa lukijan eteen metsän kaikkine vivahteineen. Tarkkaan rakennetussa kerronnassa ei nojauduta dialogiin, vaan päähenkilöiden mielenliikkeitä tulkitaan paljolti luonnontapahtumien kautta. Kirja on kolmen sukupolven kertomus ajanjaksolla 1903 - 1937, mutta ennen muuta isä-Erikin ja Malla-tyttären sydäntä riipaiseva rakkaustarina. Suomen sisällissodan kuvauksissa esiin nostetaan poikkeuksellisesti Erikin kaltaiset ihmiset, jotka eivät tunnustaneet väriä vaan halusivat ainoastaan elää rauhassa. Lukukokemus on pakahduttava mutta samalla luonnonkuvauksiensa kautta seesteinen ja rauhoittava. Tämä on suomalaisen ihmisen kirja. Se ei pääty kansien sulkeuduttua, vaan jättää jäljen lukijaansa - kuin askelen painauman sammalmättääseen.

Sirpa Kähkönen: Graniittimies (Otava)

Graniittimiehen sivuilla leijuu venäläisten klassikoiden henki. Kerronnallisesti kahtia jakautuva kirja kertoo Petrogradin ja Leningradin ensimmäisistä vuosista ja vuosikymmenestä, vapautetun punavanki Iljan ja vaimonsa Klaran paosta Venäjälle Petrogradiin, onnenmaahan, jonka todellisuus onkin armoton, kylmä ja harmaa ja jossa lähimmät ystävätkin pettävät ja utopiat tuhoutuvat. Päähenkilöillä ei ole enää paluuta Petrogradin synkiltä, harmailta kaduilta, mutta toivo elää katulapsissa, jotka nousevat kirjassa vahvasti esille.

Sirpa Kähkönen on tehnyt teosta varten valtavasti tutkimustyötä, kulkenut Pietarin katuja, tarkkaillut ja imenyt itseensä sen tunnelman, joka kirjan sivuilla lukijansa vakuuttaa. Samalla romaani kasvaa vahvojen henkilöhahmojensa voimin yleisinhimilliseksi tutkielmaksi siitä, mistä utopioiden rakentajat tulevat, mikä heitä ajaa ja mitä heille ja heidän utopioilleen tapahtuu. Sirpa Kähkösen Graniittimies avaa lukijalleen historiaa kokemuksien ja eletyn elämän kautta ja antaa tilaa ajatella itse.

Jussi Valtonen: He eivät tiedä mitä tekevät (Tammi)

Romaani on hyytävä kertomus maailmasta, jossa tiedon määrä kasvaa päätähuimaavaa vauhtia, mutta ihmisten ymmärrys toisistaan ei suinkaan lisäänny, vaan tekojamme ohjaavat epäluulot, tietämättömyys ja alkeelliset vietit. Jussi Valtonen kuvaa tarkkanäköisesti yhdysvaltalaisen huippututkijan kulttuurisokkia kylmässä ja sisäänlämpiävässä Suomessa ja yhdistelee oivaltavasti niin suuria kuin pieniäkin ajankohtaisia ilmiöitä. Taidokkaasti rakennettu juoni tiivistyy vaivihkaa ja vääjäämättä kohti loppuhuipennusta, joka muistuttaa kohtalonomaisuudessaan klassista tragediaa. He eivät tiedä mitä tekevät on pysäyttävä tutkielma tieteen ja etiikan suhteesta ja ihmisten kyvyttömyydestä viestiä keskenään.