6.11.2014

FINLANDIA JUNIOR -PALKINNON EHDOKKAAT 2014

Vuoden 2014 Finlandia Junior –valintalautakuntaan kuuluivat taidekasvatuksen

professori Helena Sederhol puheenjohtajana sekä muina jäseninä libristi Riitta Kähkönen ja toimittaja Anne Moilanen.
Palkinnonsaajan valitsee ohjaaja, käsikirjoittaja Johanna Vuoksenmaa. Palkinto jaetaan 20.11.2014.

Valintalautakunnan perustelut:

Saku Heinänen: Zaida ja lumienkeli (Tammi)

Aina kouluarki ei ole kivaa, jos kiusataan. Olo voi tuntua yksinäiseltä, kun ei ole sisaruksia. Monilla meistä on kuitenkin ollut mielikuvituskaveri, jonka kanssa voi leikkiä ja seikkailla. Perheillä on salaisuuksia: joskus isä ja äiti eivät halua puhua asioista. Mutta mikä sammaltavaa ja röyhtäilevää setää vaivaa?

Arjessa on mahdollista myös mystinen ja maaginen. Zaidan tarinassa on monta teemaa, mutta ne on kiedottu kokonaisuudeksi niin, että kertomus hengittää. Tekijän luoma kuvitus on tunnelmallinen ja tekee oikeutta kaupunkielämän kuvaukselle. Kirja on juuri sopivasti pikkuisen jännittävä nuorelle lukijalle.

Iiro Küttner - kuvitus Ville Tietäväinen: Puiden tarinoita. Puuseppä (Books North)

Satu taiteen tekemisestä, intohimosta, omistautumisesta ja ymmärtämisen vaikeudesta. Valtakunnan keisari tunsi olevansa ylivertaisen hyvä, kun antoi puusepälle vapautta toteuttaa visionsa. Mutta hallitsija pettyi, kun ei nähnyt lopputuloksessa kaikkea sitä työtä ja aikaa, mikä siihen oli uhrattu.

Tässä hitaasti ja huolellisesti etenevässä monitasoisessa kertomuksessa ei ole mitään turhaa, vaan kaikki liitokset tekstin, kuvien ja graafisen suunnittelun välillä ovat kohdallaan. Kauniin kuoren kätkössä on tarina, jonka ajattomuus ulottuu syvälle perinteisen satumaailman juuriin.

Jyri Paretskoi: Shell's Angles ja Kalajoen hiekat (Karisto)

Hulvattoman hauska teinielämän kuvaus, kun ei olla enää lapsia eikä vielä aikuisiakaan, mutta tehdään ratkaisuja, jotka vaikuttavat loppuelämään. Ongelmia on, mutta ne eivät tee elämästä synkkää. Tytöillä ja pojilla on reilu suhde toisiinsa, rakkautta syttyy ja hiipuu, heitetään läppää ja häröillään, mutta ystävyys kestää, eikä kaveria jätetä pulaan.

Shell's Angles on 'road book', jossa päästellään pitkin kotimaista maaseutua lukijan naurun saattelemana. Teksti kulkee kuin viritetty mopo.

Ulf Stark - kuvitus Linda Bondestam: Min egen lilla liten/Oma pieni pikkuruinen. Suomentanut Liisa Ryömä. (Schildts & Söderströms & Teos)

Meidän jokaisen sisällä asuu välillä yksinäinen Olento, joka kaipaa hellyyttä, rakkautta ja läheisyyttä. Oma pieni pikkuruinen on optimistinen tarina siitä, millaista Kipinää elämään tuo, kun on joku josta pitää huolta.

Aikuinen löytää kirjasta monitasoisia viitteitä Platonin luolavertauksesta Päivänsäteeseen ja Menninkäiseen. Erilaisten kohtaaminen, olemisen hetkellisyys ja luopuminen vetoavat sekä lapsiin että aikuisiin. Kirjan hellyttävä kuvitus vuoropuhelee tekstin rauhallisen rytmin kanssa.

Mila Teräs - kuvitus Karoliina Pertamo: Olga Orava ja metsän salaisuus (Lasten Keskus)

Lempeä kertomus oravanpoikasesta, joka uskaltautuu tutkimaan maailman ihmeitä. Kohtaamiset kotimetsän asujien kanssa kertovat miten monenlaisten naapureiden kanssa eletään ja miten monesta vinkkelistä maailmaa voidaan tarkastella.

Kaunis kuvitus hehkuu tekstin sävyissä. Ilmeikkäissä otuksissa pulppuaa elämänilo. Reilulla viivalla ja voimakkailla väreillä on saatu aikaan iloinen kirja, jota pienet lapset tykkäävät myös katsella itse ilman lukijaa.

Maria Turtschaninoff: Maresi. Krönikor från röda klostret/Maresi. Punaisen luostarin kronikoita. Suomentanut Marja Kyrö (Schildts & Söderströms &Tammi)

Taidokkaasti tarinoitu moniin aisteihin vetoava ja dramaattinen kertomus matriarkaalisesta yhteisöstä, tyttöjen turvapaikasta, jonne on paettu vanhoillisten uskomusten jäykkää ja uhkaavaa maailmankuvaa. Tästä mieleenpainuvasta ja hurjasta jännitysfantasiasta voi löytää yhtymäkohtia nykykulttuurienkin tyttöjen ja naisten todellisuuteen.

Kahden tytön kasvutarinassa on paljon kiehtovia myyttisiä ja rituaalisia aineksia. Tieto ja opiskelu antavat päähenkilölle voimaa ryhtyä muuttamaan maailmaa. Sama tahto tarttuu lukijaankin.