Tiedote 23.10.2014

Lasten Kirjapöllö Ansu Kivekkäälle teoksesta Päin Porkkalaa

Ansu Kivekkään nuortendekkari Päin Porkkalaa voitti Lasten Kirjapöllö 2014 -palkinnon. Kirjakauppasäätiön ja Kirjavälityksen myöntämä 1500 euron arvoinen palkinto ansiokkaalle lasten- ja nuortenkirjalle jaettiin kahdeksatta kertaa. Palkinnonsaaja julkistettiin Helsingin kirjanmessuilla.

Helsinkiin ja Kirkkonummen Porkkalaan sijoittuva nuorten dekkari Päin Porkkalaa (Tammi, 2008) kertoo koulukiusatun Emman ja naapurin dementoituneen Ester-tädin vauhdikkaasta aarrejahdista.

Palkintoraati kiittää Ansu Kivekästä muun muassa romaanin uskottavuudesta, huumorista ja runsaasta kielestä.

"[Päin Porkkalaa] on monitasoinen, hienosti rakennettu romaani, jossa jännitys syntyy näkökulmien vaihtelusta ja samanaikaisten tapahtumaketjujen yhteen solmiutumisesta. Teos on paitsi dekkari myös realistinen ja empaattinen tyttökirja, ja lisäksi siinä on ripaus historiaa ja aimo annos huumoria. Tarinaan tuo uskottavuutta sen sijoittuminen olemassa olevaan ympäristöön, Helsingin Herttoniemeen ja Kirkkonummen Porkkalaan. Henkilögalleria on omaperäinen: toisaalla koulusta lintsaava, kiusattu tyttö ja dementoituva vanha nainen toisaalla hämärähommiin sortunut reppana pienyrittäjä, virolainen löytökoira ja surkuhupaisa aloitteleva moottoripyöräjengi. Tarina on myös kielellisesti mehevä, kun kirjakielen lomassa vaihtelevat koululaisten puhekieli, ruotsin kieli ja karjalaismurre. Räjähtävä loppunäytös on elokuvamaisen komea."

Ansu Kivekäs (s. 1964) on koulutukseltaan varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Päin Porkkalaa on julkaistu Kustannusosakeyhtiö Tammen varhaisnuorille suunnatussa Musta kaista -sarjassa. Teoksen käsikirjoitus voitti Kouvolan Dekkaripäivien nuorisodekkarikilpailun pääpalkinnon vuonna 2007. Useita nuortenromaaneja, kolumneja ja radiokuunnelmia kirjoittaneen Kivekkään ensimmäinen rikosromaani Perhosveitsi (Crime Time) ilmestyi tänä syksynä.

Lasten Kirjapöllö jaetaan vuosittain ansioituneelle lasten- tai nuortenromaanille, joka on julkaistu vähintään viisi vuotta aikaisemmin. Palkinnolla halutaan tukea lasten- ja nuortenkirjallisuutta tarjoamalla uusi nousu teokselle, joka kestää aikaa ja on edelleen lajinsa merkittävä edustaja. Tänä vuonna palkinto rajattiin nuorten rikoskirjallisuuteen. Kirjapöllö myönnetään elävälle kirjailijalle ja tämän teokselle. Palkinnon tunnuslause on "Hyvä kirja elää!"

Lastenkirjainstituutin nimeämään palkintoraatiin kuuluvat Kirjakauppasäätiön puheenjohtaja Annamari Arrakoski-Engardt, kirjallisuuden professori emerita Liisi Huhtala, Lastenkirjainstituutin toiminnanjohtaja Maria Ihonen, Kirjavälityksen valikoimapäällikkö Mari Kämäri, Yleisradion toimittaja Nina Naakka ja kirjakauppias Sirpa Rytkönen. Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija Paula Havaste.

Lisätietoja
Kirjakauppasäätiö, asiamies Katriina Jaakkola, puh. 050 371 7177, katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi Kirjapöllöraati, puheenjohtaja, kirjailija Paula Havaste, paula.havaste@heureka.fiLisätietoa Kirjapöllöstä: http://www.kirjakauppaliitto.fi/data/pdf/file-5332a6b9f2523.pdf