TIEDOTE 16.10.2014

Lasten Kirjapöllö 2014 jaetaan Helsingin kirjamessuilla

Lasten Kirjapöllö -palkinnon saa tänä vuonna nuorten dekkari. Palkinnonsaajan valitsee lasten- ja nuortenkirjallisuuden ammattilaisista koostuva raati, jota johtaa kirjailija Paula Havaste.

Kirjapöllö-palkinnon tunnuslause on "Hyvä kirja elää!" Kirjakauppasäätiön ja Kirjavälityksen jakama palkinto myönnetään vuosittain teokselle, joka on kestänyt hyvin aikaa ja on edelleen merkittävä teos lajissaan. Tänä vuonna Kirjapöllö myönnetään nuorten rikoskirjalle. Palkinnonsaaja julkistetaan torstaina 23.10. klo 12.00 Helsingin kirjamessujen Louhi-lavalla. Palkinnon luovuttaa raadin pitkäaikainen puheenjohtaja, kirjailija Paula Havaste. Tilaisuudessa nähdään myös KirjaKallion tulkinta palkitusta teoksesta.

"Kirjapöllön viesti on ollut selvä alusta alkaen: Kirja ei ole kertakäyttötavaraa. Palkinnolla halutaan tarjota laadukkaalle, aikaa kestävälle teokselle uusi nousu", kertoo Havaste.

Vaikka perusajatus onkin pysynyt samana palkinnon perustamisvuodesta 2007 saakka, ovat kriteerit muuttuneet. Painotuksista päättää Lastenkirjainstituutin nimeämä raati. Raati rajaa palkinnon vuosittain tiettyyn genreen. Näin varmistetaan vuosien aikana palkittujen teosten monipuolisuus. Ajallista rajausta uudistettiin viimeksi vuonna 2012 määrittämällä, että palkitun teoksen ilmestymisestä tulee olla kulunut vähintään viisi vuotta. Palkinto voidaan myöntää vain elävälle kirjailijalle ja tämän teokselle.

Tänä vuonna raatiin kuuluvat Kirjakauppasäätiön puheenjohtaja Annamari Arrakoski-Engardt, kirjallisuuden professori emerita Liisi Huhtala, Lastenkirjainstituutin toiminnanjohtaja Maria Ihonen, Kirjavälityksen valikoimapäällikkö Mari Kämäri, Yleisradion toimittaja Nina Naakka, kirjakauppias Sirpa Rytkönen ja Paula Havaste.

"Raadin jäseniä yhdistää intohimo kirjallisuutta kohtaan. Moni raatilaisista odottaa pääsevänsä keskustelemaan kirjoista samanhenkisten ihmisten kesken. Se jaettu intohimo tekee tästä täysin vapaaehtoisuuteen perustuvasta työstä erittäin palkitsevaa", sanoo Havaste.

Vuonna 2013 lastenkirjallisuuden Kirjapöllö-palkinnon saivat Tuula Kallioniemen ja Chrisel Rönnsin teos Kaveria ei jätetä, pikku nalle (2013). Palkinto käsittää Kirjapöllö-patsaan sekä 1500 euron stipendin.

Lisätietoja

Kirjakauppasäätiö, asiamies Katriina Jaakkola, puh. 050 371 7177, s-posti katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi
Kirjapöllöraati, puheenjohtaja, kirjailija Paula Havaste, s-posti paula.havaste@heureka.fi

Lisätietoa Kirjapöllöstä: http://www.kirjakauppaliitto.fi/data/pdf/file-5332a6b9f2523.pdf