Dekkariviikko 9.─15.6.2014

Nuoren on helppo tarttua dekkariin

Nuori lukija siirtyy aikuisten kirjallisuuteen usein dekkareiden kautta.

─ Alakouluikäisenä luetaan esimerkiksi Enid Blytonin Viisikoita ja niistä jatketaan melko suoraan Agatha Christien kirjoihin, Arthur Conan Doylen Sherlock Holmes -tarinoihin ja Leena Lehtolaisen dekkareihin, kertoo Tammen ja WSOY:n lasten ja nuorten kirjojen kustantaja Saara Tiuraniemi nuorten lukutottumuksista.

Lukukeskuksen toiminnanjohtaja Anu Laitila ei edes rajaisi nuorten kirjoja aikuisten kirjoista, sillä kirjallisuudenlajeina ne eivät juuri poikkea toisistaan. Kotimaisille nuorten dekkareille Laitila antaa erityistä kiitosta siitä, etteivät ne aliarvioi lukijaansa.

Nuorelle lukijalle on tärkeää, että lukija voi samaistua päähenkilön elämäntilanteeseen.

─ Salla Simukan suurmenestyksen saavuttaneessa Lumikki-trilogiassa keskeiset henkilöt ovat lukioikäisiä, joilla on nuoren ihmisen ajatukset ja elämänkokemus. Samalla kirjat ovat kuitenkin tiheäsyisiä ja vetäviä dekkareita, kuvailee Laitila ja suosittelee sarjaa myös aikuisille.

Suomalaiset nuoret lukevat yhä paljon, mutta lukemiskulttuuri on jakautunut kahtia. Osa nuorista lukee valtavia määriä, osa ei lue lainkaan.

─ Viimeisimmässä lukutaidon laajassa PISA-arvioinnissa ilmeni, että kolmannes nuorista ei lue omaksi ilokseen lainkaan. Heistä kaksi kolmesta on poikia, Laitila muistuttaa.

Salla Simukan lisäksi nuorten rikoskirjallisuutta ovat viime vuosina kirjoittaneet muun muassa Tapani Bagge, Pasi Lönn, Ari Paulow, Ilkka Remes ja Kalle Veirto

Lisätietoja

Dekkariviikko, tiedottaja Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja.perttola @ gmail.com

Kirjakauppaliitto ry, toimitusjohtaja Katriina Jaakkola, puh. 050 371 7177, katriina.jaakkola @ kirjakauppaliitto.fi