Dekkariviikko 9.-15.6.2014

Koulutetut kaupunkilaiset lukevat eniten dekkareita

Suomi lukee 2013 -tutkimuksen mukaan dekkarit kuuluvat edelleen suomalaisten lukijoiden suosikkeihin. Tällä viikolla vietettävä valtakunnallinen Dekkariviikko juhlistaa rikoskirjallisuuden pitkään jatkunutta menestystä.

Kirjakauppaliiton ja Suomen Kustannusyhdistyksen Taloustutkimus Oy:ltä tilaaman Suomi lukee 2013 -tutkimuksen mukaan rikoskirjallisuuden suosio ei ole hiipunut. Lähes viidennes tutkimukseen vastanneista kertoi lukeneensa ja ostaneensa dekkareita. Määrä on sama kuin vuonna 2008 toteutetussa vastaavassa tutkimuksessa. Jännityskirjallisuus oli kuitenkin kasvattanut lukijakuntaa edellisestä tutkimuksesta ja samalla kirinyt keittokirjojen ohi suosituimmaksi kirjallisuuslajiksi. Dekkareiden ja jännityskirjallisuuden erottaminen toisistaan on vaikeaa.

Tutkimuksen mukaan dekkari on korkeasti koulutettujen ja paljon kirjoja ostavien kaupunkilaisten kirjallisuuslaji. Dekkareiden ostajia ei voi määritellä sukupuolen mukaan. Niitä ostavat yhtä paljon miehet kuin naiset. Muuten naiset ostavat kirjallisuutta selvästi enemmän kuin miehet.

Eniten dekkareita ostavat ja lukevat 40-49 -vuotiaat. Heistä lähes kolmannes kertoi lukeneensa dekkareita viimeisen kuukauden aikana ja reilu kolmannes ostaneensa dekkareita kuluneen vuoden aikana. Dekkareiden suosio on kasvattanut osuuttaan alle 30-vuotiaden keskuudessa, ja heidän osuutensa dekkarinostajista oli kasvanut vuodesta 2008.

Kappalemäärissä kotimainen dekkari pääsee parempiin myyntilukuihin kuin käännetyt teokset. Tämän hetken suostuin dekkari on toukokuussa ilmestynyt Reijo Mäen Cowboy, toisena on Seppo Jokisen Mustat sydämet.

Suomi lukee -tutkimus todistaa kiistattomasti, että suomalaiset ovat edelleen lukijakansaa: 78 % 15-74-vuotiasista suomalaisista osti vuoden aikana vähintään yhden kirjan.

Kirjakauppaliitto ry, toimitusjohtaja Katriina Jaakkola, puh. 050 371 7177,
katriina.jaakkola @ kirjakauppaliitto.fi