Dekkariviikko 9.-15.6.2014

DEKKARI KUKOISTAA

Dekkarit kiinnostavat suomalaista lukijaa. Rikoskirjallisuuden määrä on kasvanut Suomessa kymmenen vuoden aikana arviolta noin 200 nimikkeestä lähes 400 julkaistuun teokseen.

─ Dekkareihin keskittyviä pienkustantamoita on perustettu useita ja myös omakustanteita ilmestyy hyvin paljon, arvelee 30-vuotisjuhlavuotta viettävän Suomen dekkariseuran puheenjohtaja Leena Korsumäki kasvun syyksi.

Korsumäen mukaan yksi tämän ajan kotimaisen rikoskirjallisuuden erityispiirteistä on historiallisten dekkareiden suosio. Uusien dekkaristien vahvat esikoisteokset ja naisdekkaristien määrän lisääntyminen ovat myös tämän päivän trendejä. Suurin osa kirjoittajista on kuitenkin edelleen miehiä.

Dekkarit myydään painettuina kirjoina. Äänikirjojen ja e-kirjojen myyntilistoilla dekkareita ei juuri näy.

Pohjoismainen dekkarikulttuuri on suosittua Suomessa. Viime vuosina suosituimpia dekkaristeja ovat olleet Lars Kepler, Jo Nesbø ja Liza Marklund. Kotimaisen jännityskirjallisuuden kestosuosikkeja ovat Ilkka Remes, Reijo Mäki, Leena Lehtolainen sekä uutena tulokkaana Antti Tuomainen.

Dekkareita myydään tasaisesti läpi vuoden, mutta erityisen haluttuja ne ovat kesällä. Toukokuun myydyimpien kirjojen lista onkin hyvin dekkaripainotteinen. Kotimaisten kirjojen joukossa listalla oli neljä rikosromaania: Reijo Mäen Cowboy, Seppo Jokisen Mustat sydämet, Minna Lindgrenin dekkarit Ehtoolehdon pakolaiset ja Kuolema ehtoolehdossa.

Käännöskirjallisuuden myydyimpiä dekkareita olivat toukokuussa Joël Dickerin Totuus Harry Quebertin tapauksesta, Erik Axel Sundin Varistyttö, Anna Janssonin Tuhopolttaja, Donna Leonin Pedon palkka ja Lars Keplerin Nukkumatti.

Pokkareiden myydyimmiksi dekkareiksi nousivat Jo Nesbøn Poliisi, Camilla Läckbergin Enkelintekijä sekä Kristina Ohlssonin romaanit Nukketalo, Tuhatkaunot  ja Varjelijat.

Kirjakaupat viettävät Dekkariviikkoa 9.6.-15.6.2014

Lisätietoja

Kirjakauppaliitto ry, toimitusjohtaja Katriina Jaakkola, puh. 050 371 7177, katriina.jaakkola @ kirjakauppaliitto.fi