Helsinki 20.5.2014

FINLANDIA-PALKINTOJEN LAUTAKUNNAT NIMITETTY

FINLANDIA

Professori Anne Brunila päättää, kuka saa ensi joulukuussa jaettavan kirjallisuuden Finlandia-palkinnon. Suomen Kirjasäätiö on nimittänyt myös lautakunnan, joka valitsee enintään kuusi romaania palkintoehdokkaaksi. Valintalautakunnan puheenjohtaja on näytelmäkirjailija Sirkku Peltola ja jäsenet filosofian maisteri Kari Koski ja kirja-alan eläkeläinen Leena Valpio.

Seuraavan Finlandia-palkinnon ehdokaskirjat julkistetaan 14.11.­2014 ja palkinto­ jaetaan 27.11.2014. Palkinnon suuruus on 30 000 euroa.

FINLANDIA JUNIOR

Finlandia Junior -palkinnon saajan valitsee ensi syksynä ohjaaja, käsikirjoittaja Johanna Vuoksenmaa. Ehdokaskirjat valitsevaan lautakuntaan on nimitetty puheenjohtajaksi taidekasvatuksen professori Helena Sederholm ja jäseniksi libristi Riitta Kähkönen ja toimittaja Anne Moilanen.

Finlandia Juniorin palkintosumma on 30 000 euroa. Ehdokaskirjat julkistetaan 6.11.2014 ja palkinto jaetaan 20.11.2014.

TIETO-FINLANDIA

Tieto-Finlandia-palkinnon saajasta päättää dosentti Heikki Hellman. Enintään kuusi palkintoehdokasta valitsevaan palkintolautakuntaan on nimitetty puheenjohtajaksi Suomen Lontoon instituutin johtaja, dosentti Susanna Pettersson ja jäseniksi päätoimittaja Matti Piirainen ja toimittaja Pirjo Sunila.

Tieto-Finlandia-palkinnon ehdokaskirjat julkistetaan 5.11.2014 ja palkinto­ jaetaan 19.11.2014. Palkinnon suuruus on 30 000 euroa.  Se rahoitetaan Suomen tietokirjailijat ry:n ja Suomen Kustannusyhdistyksen Kirjasäätiölle lahjoittamin varoin.

Lisätietoja: säätiön asiamies Sakari Laiho, puh. (09) 228 77 258.

SUOMEN KIRJASÄÄTIÖ