Kirjan ja ruusun päivää juhlitaan huomenna 23.4.

- Vuoden 2014 nimikkokirjailija Anna-Leena Härkösen teosta jaetaan kolmen päivän ajan

Kirjan ja ruusun päivänä, keskiviikkona 23.4.2014, juhlitaan kansainvälistä Kirjan ja ruusun päivää. Osana juhlallisuuksia kirjakaupat jakavat Anna-Leena Härkösen kirjoittamaa juhlapäivän nimikkoteosta kolmen päivän ajan. Kirjailija nousee yleisön eteen Helsingin keskustassa iltapäivällä.

Kirjan ja ruusun päivää vietettiin ensimmäisen kerran vuonna 1926 barcelonalaisen kirjakauppiaan aloitteesta. Vuosien saatossa juhlapäivä yleistyi eri maissa lukemisen juhlapäiväksi, ja vuonna 1995 UNESCO julisti päivän kansainväliseksi kirjan ja tekijänoikeuden päiväksi.

Osana lukemisen juhlallisuuksia Suomessa kirjakauppiaat nimeävät vuosittain Kirjan ja ruusun päivän nimikkokirjailijan, joka kirjoittaa kirjojen ystäville juhlapäivän teoksen. Tänä vuonna nimikkoteos kantaa nimeä Takana puhumisen taito, ja sitä jaetaan kaupanpäällisenä vain kolmen päivän ajan 10 eurolla kirjoja ostaneille. Kirja on kokoelma Anna-Leena Härkösen ennen julkaisemattomia, hirtehishuumorin siivittämiä kolumneja elämästä ja ihmisyydestä.

Härkönen on yleisön edessä haastateltavana juhlapäivänä 23.4.2014 Helsingin Aleksanterinkadun Suomalaisessa kirjakaupassa klo 16 alkaen ja keskustan Akateemisessa kirjakaupassa klo 17.30 alkaen.

- Suuri osa jäsenistämme on tullut kirjakauppiaiksi rakkaudesta kirjallisuuteen ja lukemiseen. Tällä erikoisteoksella haluamme muistuttaa, kuinka merkittävä rooli myös kirjakaupoilla on suomalaisen kulttuuriperinteen välittäjinä, kertoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.

Aiempia, Tuomas Kyrön ja Jari Tervon kirjoittamia nimikkoteoksia jaettiin yli 30 000 kappaletta yhden päivän aikana.

Katriina Jaakkola
toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto
katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Haastattelupyynnöt Anna-Leena Härköselle