Lehdistötiedote 2.4.2014
Julkaisuvapaa 2.4. klo 15.20

Anna-Leena Härkönen on Kirjan ja ruusun päivän nimikkokirjailija 2014

Anna-Leena Härkösen uutuusteosta Takana puhumisen taito jaetaan kirjakaupoissa Kirjan ja ruusun päivästä 23.4.2014 alkaen, mutta vain kolmen päivän ajan ja vain kaupanpäällisenä.

Erikoisjulkaisun taustalla on kirjakauppiaiden halu korostaa Kansainvälisen kirjan päivän (World Book Day) merkitystä lukemisen ystävien vuoden tärkeimpänä päivänä myös Suomessa. Samalla kirjakauppiaat haluavat muistuttaa roolistaan merkittävinä kulttuuriperinteen välittäjinä. Juhlapäivän kunniaksi kirjakaupat jakavat Härkösen teosta vain kaupanpäällisenä kaikille vähintään 10 eurolla kirjoja ostaville asiakkailleen.

- Kutsu nimikkokirjailijaksi tuntui heti kunniatehtävältä. Mutta perään iski stressi, koska ajatukseni olivat tiiviisti toisessa kirjassa, jota työstän. Päätin kuitenkin laittaa romaanin toviksi hyllylle ja tarttua tilaisuuteen hieman erilaisella otteella. Olen pitkään halunnut kirjoittaa ajatuksista ja kokemuksista, jotka ovat samaan aikaan henkilökohtaisia ja hyvinkin universaaleja, kertoo Härkönen.

Anna-Leena Härkösen Takana puhumisen taito on hirtehishuumorin siivittämä kokoelma nasevia, ennen julkaisemattomia kolumneja elämästä ja ihmisyydestä. Huomioita, ajatuksia ja tuntemuksia, joiden ääneen lausuminen on monille meistä vaikeaa.

- Tänä vuonna Kirjan ja ruusun päivän keräilyteos on saatavissa kolmen päivän ajan. Koska monet kirjanystävät ovat harmitelleet aiempaa tiukkaa yhden jakopäivän käytäntöämme, tänä vuonna vastaamme kirjanystävien toiveeseen parilla lisäpäivällä. Siitä kuitenkin pidämme tiukasti kiinni, että teos säilyttää uniikin luonteensa, joten entiseen tapaan jaamme teosta vain kaupanpäällisenä ja vain rajoitetun ajan, kertoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.

Teosta jakaa noin 150 kirjakauppaa ympäri Suomen. Lähimmän kirjakaupan tiedot löytää Kirjan ja ruusun päivän virallisilta sivuilta osoitteesta

www.kirjanjaruusunpaiva.fi

Aiempia, Tuomas Kyrön ja Jari Tervon kirjoittamia nimikkoteoksia jaettiin yli 30 000 kappaletta yhden päivän aikana.

Kirjan ja ruusun päivän alkuperä on vuodessa 1926, jolloin barcelonalaisen kirjakauppiaan ajatuksesta huhtikuun 23. valittiin kirjojen ja ruusujen päiväksi. Vuonna 1995 Unesco julisti Kirjan ja ruusun päivän Maailman kirjan ja tekijänoikeuden päiväksi. "Kirjat ansaitsevat erityisen päivänsä, jolloin niitä juhlitaan vapauden, yhteenkuuluvuuden ja rauhan symboleina", sen julistus kuului.

Katriina Jaakkola
toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto
katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Haastattelupyynnöt Anna-Leena Härköselle