5.2.2014

Kirja-alan tilastointi on hyvässä kunnossa

Kirjakauppaliitto ja Suomen Kustannusyhdistys julkaisivat viime viikolla tiedotteen, jossa oli kerrottu Kirjakaupan kirjamyynnin muutos vuonna 2013 sekä Suomen Kustannusyhdistyksen keräämät tiedot viime vuoden myydyimmistä kirjanimikkeistä. Kirjakaupan kirjamyynti edustaa noin 50 % yleisen kirjallisuuden kokonaismyynnistä. Julkaistut myyntitiedot ovat lopullisia ja perustuvat toteutuneisiin liikevaihtoihin.

Suomen Kustannusyhdistys julkaisee tiedot kustantajien kirjamyynnistä huhtikuussa. Kirja-alan kokonaismyynti on tiedossa loppukesästä, kun koko alan yritysten liikevaihtotiedot on Tilastokeskuksen toimesta kerätty. Edellisvuosien perusteella voidaan todeta, että kirjakaupan kirjamyynti on kuvannut hyvin kokonaismyynnin kehitystä.

Helsingin Sanomien kahden eri artikkelin (Teemu Luukka, 2.2. ja Jukka Petäjä, hs.fi) perusteella saa käsityksen, että lukuja olisi tarkoituksellisesti vääristelty tai ne olisivat tahallisen harhaan johtavia. Näin ei tietenkään ole, ei sellainen palvele kenenkään etua. Artikkeleissa sekoittuvat keskenään kirjakaupan kirjamyynti, kustantajien kirjamyynti ja kirjojen kokonaismyynti, eikä lukijalle selviä, mitä lukuja kulloinkin kommentoidaan. Nyt julkaistut luvut ovat täyttä totta, ja Kirjakauppaliitto ja Suomen Kustannusyhdistys julkaisevat lisää tietoa kirjamyynnin kehittymisestä heti kun tiedot ovat valmiita.

Katriina Jaakkola, toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto

Sakari Laiho, johtaja, Suomen Kustannusyhdistys