LEHDISTÖTIEDOTE

Julkaisuvapaa 28.1.2014 klo 10.00

Kirjavuosi 2013

Vuonna 2013 kirjojen kokonaismyynti kirjakaupoissa jäi 2,3 % edellisvuoden kokonaismyynnistä. Kirjamyynnin tärkein sesonki, joulumyynti, jäi odotuksista ja pudotti näin koko vuoden myyntitulosta. Kaunokirjojen, lasten- ja nuortenkirjojen sekä tietokirjojen myynnit laskivat 3-5 %, lukion ja ammatillisen koulutuksen oppimateriaalin myynti sen sijaan kasvoi yli 4 % ja pokkarimyyntikin parani yli 2 %.

Kustantajien bestsellerlistoja hallitsivat tutut nimet. Poikkeuksina Finlandia-voittajat Riikka Pelo, Ville Kivimäki ja Kreetta Onkeli sekä iloisena yllätyksenä Pauliina Rauhalan esikoisteos Taivaslaulu, joka nousi kotimaisen kaunokirjallisuuden top 10 -listalle.

Tietokirjojen kärkikirjat myivät kokonaisuutena edellisvuotta hieman paremmin.
Bestseller-listat löytyvät osoitteesta http://www.kustantajat.fi/tilastot/bestsellerit/default.aspx
tai täältä

Vuosi 2015 on Kirjan vuosi

Kirja-ala viettää vuonna 2015 Kirjan vuotta. Mukana ovat muun muassa Kirjakauppaliitto, Suomen Kirjailijaliitto ja Suomen Kustannusyhdistys. Idea koko kirja-alan yhteisestä hankkeesta on alun perin kirjailija, professori Laila Hirvisaaren.

Suomi on tänä vuonna Frankfurtin kansainvälisten kirjamessujen teemamaa. Kirjan vuosi 2015 jatkaa suomalaisen kirjallisuuden juhlintaa kotimaassa. Vuosi nostaa kirjat esiin ilon ja elämysten lähteenä. Kirja tarjoaa virkistystä, apua, tietoa, neuvoa, ajankulua, seuraa, elämyksiä, tunteita, vertaistukea, lepoa, rauhaa ja energiaa. Kirjan vuosi kutsuu kaikki, kaikenikäiset ja kokoiset kirjojen äärelle. Kirjan vuosi näkyy ja kuuluu koko maassa.

Lisätietoja:

Kirjakauppaliitto, toimitusjohtaja Katriina Jaakkola