Lehdistötiedote 1.10.2013

 

Artikkeli: Kysely: Näillä eväillä kirjasta tulee menestys

Uutuuskirjalla on kaikki edellytykset nousta myyntimenestykseksi, jos sen sisältö on kiinnostavaa, kirjailija on tunnettu ja kirja näkyy mediassa. Tätä mieltä olivat kustantajien edustajat kesällä tehdyssä kyselyssä.

Kyllähän tämä on menestyskirjojen pyhä kolmikko, myöntää ostojohtaja Reetta-Liisa Pikkola Suomalaisesta Kirjakaupasta.

- Tosin sisältö on nykyään pirstaloituneempaa kuin aikaisemmin. Ennen myydyimpien kirjojen kärjessä oli ulkomaista viihdekirjallisuutta, mutta nyt ostetaan paljon kotimaista kirjallisuutta eri genreistä: Laila Hirvisaarta, Reijo Mäkeä, Tuomas Kyröä ja niin edelleen.

Kirjakaupasta haetaan erityisesti tuttujen tekijöiden kirjoja. Vakiintunut lukijakunta etsii omilta kirjailijoiltaan samanlaista lukunautintoa kuin on saanut aikaisemmista kirjoista.

Esikoiskirjoissa sisältö ykkönen

Tunnetutkin kirjailijat ovat aikanaan ponnistaneet tyhjästä lukijoiden tietoisuuteen, ja tuoreilla esikoiskirjailijoilla on mahdollisuus tehdä sama perässä. Tässä auttaa esimerkiksi jonkin kirjallisuuspalkinnon saaminen, massiivinen huomio mediassa, kustantajan toimenpiteet tai yksinkertaisesti oikea aika.

- Jokaisen kirjan kohdalla harkitaan erikseen, millaista markkinointia ja viestintää tehdään. Mitä tuntemattomampi nimi on, sitä suuremmassa roolissa on median kiinnostuksen herättäminen, toteaa viestintä- ja markkinointijohtaja Katja Leino Gummerukselta.

Koska esikoiskirjailijat eivät vetoa lukijoihin nimellään, ratkaisevassa asemassa on hyvin kirjoitettu, kiinnostava sisältö.

- Loistava esimerkki tästä on Pauliina Rauhalan esikoisteos lestadiolaisperheestä. Kirja on ollut markkinoilla vasta pari kuukautta, ja siitä on tilattu jo neljäs painos. Tällaista tapahtuu harvoin esikoiskirjalle.

Kiinnostava kansi saa tarttumaan kirjaan

Kyselyn mukaan myös kirjan ulkoasulla on oma merkityksensä kirjan myynnissä.

- Kirjan kannet voivat saada lukijan tarttumaan kirjaan ja hypistelemään sitä. Hyvä kansi ei takaa myyntiä, mutta voi estää totaalisen epäonnistumisen, pohtii Reetta-Liisa Pikkola Suomalaisesta Kirjakaupasta.

- Toisaalta jos ihminen ostaa tarpeeseen ja haluaa vaikka tietoa tietystä trendidieetistä, on aivan sama, millaiset kannet kirjassa on. Mutta jos hän etsii esimerkiksi vain jotain hyvää keittokirjaa, ulkoasu saattaa ratkaista.

Katja Leino Gummerukselta muistuttaa, että on olennaista, että ulkoasu puhuttelee kirjan kohderyhmää eli juuri kyseisen kirjan potentiaalisia lukijoita. Parhaimmillaan ulkoasu kertoo sisällöstä oivaltavasti ja kiinnostavalla tavalla.

- Lukijat myös hakevat kannesta tiettyä tunnistettavuutta. Ulkoasu kertoo tyypillisesti teoksen tyylilajista: onko kirja jännitystä, romantiikkaa, historiallinen romaani tai jotain muuta. Se voi myös yhdistää saman kirjailijan teokset sarjaksi, vaikka ne olisivatkin itsenäisiä teoksia.

 

Lisätietoja:

Reetta-Liisa Pikkola
Ostojohtaja
Suomalainen Kirjakauppa
p. 050 358 1293

Katja Leino
Viestintä- ja markkinointijohtaja
Gummerus
p. 0400 132 642

Kyselyn on toteuttanut Suomen Kustannusyhdistys toukokuussa 2013. Kyselyyn vastasi 105 kustannusalan työntekijää eri puolilta Suomea. SKY:n jäsenenä on yli 100 kirjankustantajaa. Ne vastaavat noin 80 %:sta maan kaupallisesti kustannetuista kirjanimikkeistä ja yli 90 %:sta kirjamyynnistä. SKY:n jäsenyritykset julkaisevat vuosittain noin 5 000 uutuuskirjanimikettä. Kustannusyhdistyksen jäsenten myynnin arvo on noin 300 miljoonaa euroa vuodessa. Kustantamot työllistävät välittömästi yli 1 500 ihmistä. Tämän lisäksi tulevat mm. painolaitosten ja logistiikkayhtiöiden henkilöstöt. 

 

 

Kirjakauppaliitto ry Eteläranta 10 00130 Helsinki 040 6899 112 toimisto@kirjakauppaliitto.fi www.kirjakauppaliitto.fi
© Kirjakauppaliitto ry