Tiedote on julkaisuvapaa 17.9. klo 13

Lasten kirjapöllö -ehdokkaat

Hyvä kirja elää!, vakuuttaa Lasten kirjapöllö -palkinto. Tänä vuonna palkinto jaetaan satukirjalle, joka on vähintään viisi vuotta vanha ja erityisen kiehtova. Asiantuntijaraati on valinnut palkintoehdokkaiksi kolme teosta:

• Hannele Huovi: Maailman paras napa, kuvittanut Kristiina Louhi
  • Jukka Itkonen: Sorsa norsun räätälinä, kuvittanut Christel Rönns
  • Tuula Kallioniemi: Kaveria ei jätetä, Pikku Nalle, kuvittanut Christel Rönns

Kolmen ehdokkaan joukosta voittajan valitsee hyvä haltija 4.10. Turun kirjamessuilla. Hyväksi haltijaksi on tänä vuonna valittu Alivaltiosihteerinä tunnettu Pasi Heikura.

Palkinnolla kirjakauppa-ala haluaa kiittää vaikuttavia muistoja luoneita kirjailijoita ja tuoda heidät ja heidän teoksensa uusienkin lukijapolvien ulottuville.

Lisätietoa

Kirjakauppasäätiön asiamies Katriina Jaakkola katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi
Kirjapöllöraadin puheenjohtaja, kirjailija Paula Havaste paula.havaste@suomi24.fi

Lastenkirjapöllö-ehdokkaat 2013

Hannele Huovi: Maailman paras napa. Satuja sinusta. Kuvitus Kristiina Louhi. Tammi.

Miksi minulla on vaikkapa sydän, keuhkot, kämmen tai kaula? Hannele Huovin lyhyen ytimekkääseen määrämittaan kirjoitetut sadut auttavat lasta tuntemaan ylpeyttä kehonsa eri osista. Huovi tuntee vanhan satuperinteen, mutta hyödyntää sitä nykylasten ymmärryksen ja mielenkiinnon ehdoilla. Kristiina Louhen kuvitus puhuu sekin itsetuntemuksen ja ilon puolesta.

Jukka Itkonen: Sorsa norsun räätälinä. Kuvitus Christel Rönns. Otava.

Perinteiset sadut saavat kyytiä, kun Sorsa norsun räätälinä kääntää satumaailman mullin mallin. Jukka Itkosen saduissa Punahilkan isoäiti ajaa moottoripyörällä ja syö suden suihinsa, kansansatujen karhun häntä katkeaa auton oven väliin ja siivoton Lumikki pääsee Kinnusen ennätysten kirjaan. Iltasadun mittaiset tekstit revittelevät karnevalistisessa hengessä ja nauruhanat aukaisee viimeistään Christel Rönnsin hulvaton kuvitus. Sorsa norsun räätälinä innostaa iltasatujen pariin vielä sittenkin kun perinteisemmät sadut tuntuvat lapsellisilta

Tuula Kallioniemi: Kaveria ei jätetä, pikku nalle. Kuvitus Christel Rönns. Otava.

Roope-pojan kanssa seikkailee sekalainen nallejoukko, isokokoinen koira ja karski leikkirobotti, pulu Alpo Torstensson ja useita mukavia mummoja. Tarinassa käsitellään suuria tunteita, ystävyyden eri puolia, arkuuden ja ennakkoluulojen voittamista ja itsetunnon kohotusta. Tuula Kallioniemen hassuttelevat dialogit ja sanaleikit ovat parhaimmillaan ääneen luettuina, mutta selkeä ulkoasu houkuttelee myös lukemaan aloittelevia. Christel Rönnsin kuvitus myötäilee tekstin huumoria ja seikkailun satumaisuutta. Sankareiden ilmeisiin ja eleisiin mahtuu koko elämän tunnekirjo.