LEHDISTÖTIEDOTE

27.6.2013

Kesä nostaa pokkarimyyntiä

Kirjanmyynnin alkuvuosi on sujunut positiivisissa merkeissä. Kaunokirjojen myynti kirjakaupoissa oli toukokuun lopussa 1,4 % viime vuotta edellä. Pokkareiden myynti oli kasvanut samassa ajassa jopa 7,2 %.

Pokkareiden myynti kesäaikana käy erityisen vilkkaana. Kesäpokkari on huoleton ottaa mukaan rannalle ja matkoille. Kesällä luetaan muutenkin paljon. Lomalla rentoudutaan kirjan ääressä ja luetaan ne uutuuskirjat, jotka vuoden aikana ovat ajanpuutteen vuoksi jääneet lukematta.

Kesän suosikkidekkareita ovat Seppo Jokisen Vihan sukua sekä Reijo Mäen Intiaani. Kotimaisia kaunokirjasuosikkeja ovat myös Katja Kallion Säkenöivät hetket sekä Tua Harnon esikoisromaani Ne jotka jäävät. Käännetyn kaunokirjan suosikkilista on selvä, näitä teoksia oli jo ehditty odottaa: Dan Brownin Inferno, Khaled Hosseinin Ja vuoret kaikuivat sekä Paulo Coelhon Accran kirjoitukset.

Keittokirjat ja puutarhakirjat ovat suosittuja tuliaisia. Erityisesti miehiä puhutteleva Skandinaviassa jo ilmiöksi noussut Täyttä puuta -kirja on tehnyt halonhakkuusta ainutlaatuisen taitolajin.

Kesäsesonki nostattaa varsinkin mökkipaikkakuntien kirjamyyntiä. Moni pieni maaseutukirjakauppa moninkertaistaa myyntinsä lomalaisten myötä. Myös erilaiset seurapelit ovat kesän suosikkituotteita.

Katriina Jaakkola, toimitusjohtaja

Kirjakauppaliitto ry