Lehdistötiedote 26.4.2013
Kirjakauppaliitto, Helsinki

Kirjan ja ruusun päivänä jaettiin 35 000 Jari Tervon kirjaa

Viime tiistaina 23.4.2013 vietettiin kansainvälistä Kirjan ja ruusun päivää. Kirjakaupat jakoivat juhlapäivän kunniaksi Jari Tervon uutuuskirjaa Jarrusukka ennätykselliset 35 000 kappaletta.

Tervon Jarrusukka-kirjaa jaettiin kaupan päälle 150:ssä kirjakaupassa ympäri Suomen ja vain Kirjan ja ruusun päivänä.

- Kirjan ja ruusun päivä oli kerrassaan hieno kokemus. Sain todistaa, kuinka kirjallisuuden hinku on Suomessa vahva. Ensimmäisen omistuskirjoituksen pääsin kirjoittamaan heti aamusta taksikuskille, minkä seurauksena Radio Aallon aamutiimi jäi valitettavasti ilman kirjaa. Mukanani ollut kappale jatkoi kirjaimellisesti omille teilleen, kertoo Jari Tervo Kirjan ja ruusun päivän kokemuksistaan.

Kirjan ja ruusun päivä näkyi paitsi kirjakaupoissa myös kirjastoissa ja kouluissa, joissa on vietetty valtakunnallista lukemisen teemaviikkoa.

- On hienoa nähdä, miten olemme saaneet kirjallisuuden ystävät liikkeelle ja kuinka Kirjan ja ruusun päivä vakiinnuttaa paikkaansa yleisenä lukemisen juhlapäivänä, iloitsee Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola

Kirjan ja ruusun päivän alkuperä on vuodessa 1926, jolloin barcelonalaisen kirjakauppiaan ajatuksesta huhtikuun 23. valittiin kirjojen ja ruusujen päiväksi. Vuonna 1995 Unesco julisti Kirjan ja ruusun päivän Maailman kirjan ja tekijänoikeuden päiväksi.

Kirjakauppiaat haluavat osaltaan välittää kirjallisen kulttuurimme perintöä valitsemalla vuosittain Kirjan ja ruusun päivän kirjailijan ja tilaamalla häneltä erikoisjulkaisun vain tätä juhlapäivää varten.

Katriina Jaakkola
toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto
katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Aineistot osoitteessa www.kirjanjaruusunpaiva.fi/media

> Teoksen Jarrusukka kansikuva
> Kuva Jari Tervo
> Kirjan ja ruusun päivän tunnus
> Kuva kirjakaupasta

Kirjakauppaliitto (www.kirjakauppaliitto.fi) on 110-vuotias kirja- ja paperikauppojen järjestö. Kirjakauppaliitto tarjoaa jäsenilleen neuvonta-, koulutus- ja tietopalveluja sekä toimii suomalaisten lukemisharrastuksen parhaaksi.