Lehdistötiedote 23.4.2013 klo 14.30

Kiitos kirjasta Aki Ollikainen

Kiitos kirjasta -mitali myönnettiin vuonna 2013 Aki Ollikaiselle teoksesta Nälkävuosi.

Palkinnon tarkoituksena on edistää kirja-alan ammattilaisten omakohtaista kirjallisuuden arviointia ja osoittaa maamme kirjailijakunnalle, minkälaisia teoksia arvostavat lukijat, jotka työssään esittelevät kirjallisuutta.

Palkintolautakunnan perustelut:

"Aki Ollikaisen Nälkävuosi on vaikuttava suuri tarina pienissä kansissa. Synkän aiheen kieli on erityisen kaunista ja vakuuttavaa. Nälkävuosi on omaääninen ja kaunokirjallisilta ansioiltaan vaikuttava esikoisromaani. Teos jää elämään mielen syövereihin, kuten hyvän kirjan tuleekin tehdä. Teos on saanut osakseen niin kriitikoiden kuin lukijoidenkin suosion."

Palkinto jaettiin tiistaina 23.4.2013 Akateemisessa Kirjakaupassa, jossa juhlitaan Kirjan ja Ruusun päivää.

Kiitos kirjasta -palkinnon perustajat ja jakajat ovat Kirjakauppaliitto ry, Libro ry ja Suomen kirjastoseura ry. Ensimmäinen Kiitos kirjasta -palkinto jaettiin vuonna 1948. Palkinto on tunnustuspalkinto, joka käsittää mitalin ja kunniakirjan. Se luovutetaan kotimaiselle kirjailijalle, jonka edellisenä vuonna ilmestynyt suomen- tai ruotsinkielinen kaunokirjallisuuteen kuuluva teos on ollut erityisen virikkeitä antava.

Lisätietoja:
Katriina Jaakkola, Kirjakauppaliitto ry