Lehdistötiedote 22.4.2013

Kirjakauppaliitto, Helsinki

Huomenna juhlitaan Kirjan ja ruusun päivää ja kirjakaupat jakavat Jari Tervon uutuusteosta

Huomenna, tiistaina 23.4.2013, vietetään kansainvälistä Kirjan ja ruusun päivää. Juhlapäivän kunniaksi kirjakaupat jakavat Jari Tervon uutuuskirjaa Jarrusukka, joka on saatavissa vain tämän yhden päivän ajan.

Teosta jakaa 150 kirjakauppaa ympäri Suomen. Lähimmän kirjakaupan tiedot löytää Kirjan ja ruusun päivän virallisilta sivuilta osoitteesta www.kirjanjaruusunpaiva.fi

Jarrusukka-kirjaa jaetaan kaupan päälle kaikille vähintään 10 eurolla kirjoja ostaville asiakkaille. Kirja on saatavissa vain Kirjan ja ruusun päivänä 23.4.2013, eikä sitä voi hankkia milloinkaan tapahtumapäivän jälkeen.

- Kirjan ja ruusun päivällä on pitkä, kansainvälinen historia lukemisen ystävien juhlapäivänä. Suomessa kirjakauppiaat haluavat välittää oman kirjallisen kulttuurimme perintöä valitsemalla vuosittain Kirjan ja ruusun päivän kirjailijan ja tilaamalla häneltä erikoisjulkaisun vain tätä juhlapäivää varten. Tänä vuonna saimme mukaan Jari Tervon, jonka kirjaa toivomme jakavamme huomenna yli 35 000 kappaletta, kertoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.

Tervon kirjassa Jarrusukka maahanmuuttolähiössä työskentelevä sijaisopettaja huomaa, kuinka vaikeaa on liisata tilapäiskäyttöön vauva.

Kirjan ja ruusun päivän alkuperä on vuodessa 1926, jolloin barcelonalaisen kirjakauppiaan ajatuksesta huhtikuun 23. valittiin kirjojen ja ruusujen päiväksi. Vuonna 1995 Unesco julisti Kirjan ja ruusun päivän Maailman kirjan ja tekijänoikeuden päiväksi. "Kirjat ansaitsevat erityisen päivänsä, jolloin niitä juhlitaan vapauden, yhteenkuuluvuuden ja rauhan symboleina", sen julistus kuului.

Katriina Jaakkola
toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto
katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Aineistot osoitteessa www.kirjanjaruusunpaiva.fi/media

> Teoksen Jarrusukka kansikuva
> Kuva Jari Tervo
> Kirjan ja ruusun päivän tunnus
> Kuva kirjakaupasta

Kirjakauppaliitto (www.kirjakauppaliitto.fi) on 110-vuotias kirja- ja paperikauppojen järjestö. Kirjakauppaliitto tarjoaa jäsenilleen neuvonta-, koulutus- ja tietopalveluja sekä toimii suomalaisten lukemisharrastuksen parhaaksi.