Helsinki 16.4.2013

FINLANDIA-PALKINNON 30-VUOTISJUHLAVUOSI

FINLANDIA-PALKINTOJEN LAUTAKUNNAT NIMITETTY

FINLANDIA

Tänä vuonna on Finlandia-palkinnon 30-vuotisjuhlavuosi. Palkinnon jako on nykyisin merkittävä vuosittainen kulttuuritapahtuma ja onnistuu aina herättämään innostuneen kirjallisen keskustelun.

Teatterinjohtaja Asko Sarkola päättää, kuka saa ensi joulukuussa jaettavan kirjallisuuden Finlandia-palkinnon. Suomen Kirjasäätiö on nimittänyt myös lautakunnan, joka valitsee enintään kuusi romaania palkintoehdokkaaksi. Valintalautakunnan puheenjohtaja on toimittaja Raisa Rauhamaa ja jäsenet suomentaja Juhani Lindholm ja toimittaja Nina Paavolainen.

Seuraavan Finlandia-palkinnon ehdokaskirjat julkistetaan 12.11.2013 ja palkinto jaetaan 3.12.2013. Palkinnon suuruus on 30 000 euroa.

FINLANDIA JUNIOR

Finlandia Junior -palkinnon saajan valitsee ensi syksynä Duudson Jarno 'Jarppi' Leppälä. Ehdokaskirjat valitsevaan lautakuntaan on nimitetty puheenjohtajaksi arkkitehtuurikasvattaja Mervi Eskelinen ja jäseniksi äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Penjami Lehto ja toimittaja, juontaja Jenni Pääskysaari.

Finlandia Juniorin palkintosumma on 30 000 euroa. Ehdokaskirjat julkistetaan 7.11.2013 ja palkinto jaetaan 26.11.2013.

TIETO-FINLANDIA

Tieto-Finlandia-palkinnon saajasta päättää Ateneumin taidemuseon johtaja Maija Tanninen-Mattila. Enintään kuusi palkintoehdokasta valitsevaan palkintolautakuntaan on nimitetty puheenjohtajaksi opetusneuvos Pirjo Sinko ja jäseniksi suomentaja Markku Päkkilä ja kirjastotoimen johtaja Tuula Haavisto. Tieto-Finlandia-palkinnon ehdokaskirjat julkistetaan 5.11.2013 ja palkinto jaetaan 21.11.2012. Palkinnon suuruus on 30 000 euroa. Se rahoitetaan Suomen tietokirjailijat ry:n ja Suomen Kustannusyhdistyksen Kirjasäätiölle lahjoittamin varoin.

Lisätietoja: säätiön asiamies Sakari Laiho, puh. (09) 228 77 258.

SUOMEN KIRJASÄÄTIÖ