Lehdistötiedote 3.4.2013
Kirjakauppaliitto, Helsinki

Jari Tervosta Kirjan ja ruusun päivän nimikkokirjailija

Kirjakaupat jakavat Jari Tervon uutuusteoksen Kirjan ja ruusun päivänä 23.4.2013. Tervon teos Jarrusukka on saatavissa kaupan päälle vain tämän yhden päivän ajan.

Jari Tervon teosta Jarrusukka jaetaan kaupan päälle kaikille vähintään 10 eurolla kirjoja ostaville asiakkaille. Kirja on saatavissa vain Kirjan ja ruusun päivänä 23.4.2013, eikä sitä voi hankkia milloinkaan tapahtumapäivän jälkeen.

- Erikoisjulkaisun taustalla on kirjakauppiaiden halu korostaa kansainvälisen Kirjan ja ruusunpäivän merkitystä lukemisen ystävien vuoden tärkeimpänä päivänä myös Suomessa. Samalla haluamme muistuttaa kirjakauppojen roolista merkittävinä kulttuuriperinteen välittäjinä, kertoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.

- Kun minulle ehdotettiin Kirjan ja ruusun päivän nimikkoteoksen kirjoittamista, innostuin heti. Myöhemmin kauhistuin, kirjani eläisi siis vain yhden päivän. Lopulta rauhoituin. Kirjani eläisi kuten muutkin kirjat. Haluan kannattaa Kirjan ja ruusun päivän kirjalla lukemista. Yhä minua sykähdyttää kaupungin vilinässä puistonpenkillä istuva rauhallinen hahmo, lukeva ihminen. Hän on täällä, mutta myös jossain kaukana, taustoittaa Tervo polkuaan Kirjan ja ruusun päivän mysteerikirjailijaperinteen jatkajaksi.

Tervon hulvaton teos Jarrusukka kertoo, kuinka maahanmuuttolähiössä työskentelevä sijaisopettaja huomaa kuinka vaikeaa on liisata tilapäiskäyttöön vauva.

Teosta jakaa 150 kirjakauppaa ympäri Suomen. Lähimmän kirjakaupan tiedot löytää Kirjan ja ruusun päivän virallisilta sivuilta osoitteesta www.kirjanjaruusunpaiva.fi

Vuonna 2012 kirjakauppiaat jakoivat yli 30 000 Kirja ja ruusun päivän nimikkokirjaa, joka oli Tuomas Kyrön Miniä.

Kirjan ja ruusun päivän alkuperä on vuodessa 1926, jolloin barcelonalaisen kirjakauppiaan ajatuksesta huhtikuun 23. valittiin kirjojen ja ruusujen päiväksi. Vuonna 1995 Unesco julisti Kirjan ja ruusun päivän Maailman kirjan ja tekijänoikeuden päiväksi. "Kirjat ansaitsevat erityisen päivänsä, jolloin niitä juhlitaan vapauden, yhteenkuuluvuuden ja rauhan symboleina", sen julistus kuului.

Katriina Jaakkola
toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto
katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Haastattelupyynnöt Jari Tervolle
Esa Luoto
tiedottaja
esa.luoto@ingressi.fi

Aineistot osoitteessa www.kirjanjaruusunpaiva.fi/media

• Teoksen Jarrusukka kansikuva
  • Kuva Jari Tervo
  • Kirjan ja ruusun päivän tunnus
  • Kuva kirjakaupasta

Kirjakauppaliitto (www.kirjakauppaliitto.fi) on 110-vuotias kirja- ja paperikauppojen järjestö. Kirjakauppaliitto tarjoaa jäsenilleen neuvonta-, koulutus- ja tietopalveluja sekä toimii suomalaisten lukemisharrastuksen parhaaksi.