2.10.2009 LEHDISTÖTIEDOTE

Kirjakauppa odottaa hyvää kirjasyksyä

Kirjakaupat ennustavat syksyn kirjamyynnin nostavan vuoden 2009 kokonaismyynnin lähelle viime vuoden tasoa. Syksyn myydyimpiä kirjauutuuksia ovat Jari Tervon Koljatti, Ilkka Remeksen Isku ytimeen, Laila Hirvisaaren Pihkovan kellot ja Kjell Westön Älä käy yöhön yksin. Myös syksyn tietokirjatarjonta on mielenkiintoinen: John Simonin Koneen ruhtinas - Pekka Herlinin elämä, Mauno Saaren Haavikko niminen mies sekä Matti Simolan toimittama Ratakatu 12.

Kaunokirjojen myynti sujui alkuvuoden aikana hyvin, ja menekki oli taantumasta huolimatta viime vuotta parempi. Sama koskee pokkareita, joiden myyntimäärät ovat selvässä kasvussa. Sen sijaan oppikirjojen, tietokirjojen sekä lasten- ja nuortenkirjojen myynti on ollut selvästi viime vuotta vaisumpaa. Kokonaisuudessa kirjakauppojen kirjamyynti oli kesäkuun lopussa noin 10 % viime vuotta jäljessä. Kaikkien kirjojen, sanomalehtien ja paperitavaran kauppaa harjoittavien yritysten yhteenlaskettu liikevaihto kesäkuun lopussa - käsittäen sekä kirjojen että muiden tuotteiden myynnin - oli laskenut 9,2 % viime vuodesta. Syksyn monipuolisen ja lukijoita kiinnostavan kirjatarjonnan uskotaan kuitenkin parantavan myyntitilannetta huomattavasti.

Suomessa oli heinäkuun 2009 lopussa 236 laajan valikoiman kirjakauppaa, joissa pienimmissä oli myynnissä 2300 ja suurimmissä reilusti yli 5000 eri teosta.

Verkkokirjakauppojen myynnin osuuden arvioidaan olevan Suomessa noin 5-10 % kirjojen kokonaismyynnistä. Verkkokaupan myynnin kasvua Suomessa on hidastanut mm. kattava kirjakappaverkosto, kirjakauppojen monipuolinen kirjatarjonta sekä mahdollisuus tilata myymälään myös niitä kirjoja, joita ei hyllystä heti löydy. Monet suomalaiset kirjanystävät haluavat myös suosia omaa paikallista kirjakauppaa.

Lisätietoja:
Katriina Jaakkola