LEHDISTÖTIEDOTE
Julkaisuvapaa 30.1.2013 klo 10.00

KIRJAVUOSI 2012

Sofi Oksanen ja Ulla-Lena Lundberg nostivat viime vuoden kaunokirjamyynnin ennätyslukuihin. Vuoden 2012 kaunokirjamyynti kasvoi 4 % edellisvuodesta, ilmenee Kirjakauppaliiton keräämästä myyntitilastosta. Sekä Kun kyyhkyset katosivat että Jää ylsivät molemmat yli 100.000 kappaleen myyntiin, kun vuoden 2011 myydyin kotimainen kaunokirja jäi alle 85.000 kappaleen. Kaunokirjojen myynti notkahti vuonna 2010, mutta on sen jälkeen palautunut takaisin kasvusuuntaan.

Lasten- ja nuorten kirjojen myynti oli samalla tasolla kuin edellisenä vuonna, pokkareiden myynti sen sijaan kasvoi reippaasti ja oli jopa 15 % edellisvuotta suurempi. Sofi Oksanen hallitsi myös pokkarimyynnin kärkisijaa: Puhdistus myi yli 60.000 kappaletta, selviää Suomen Kustannusyhdistyksen myydyimpien kirjojen listasta. Lastenkirjojen ykkönen oli Mauri Kunnaksen Aarresaari (47.800 kpl). Myös kotimaisella sarjakuvalla menee hyvin. Mauri Kunnaksen Piitles ylitti 60.000 myytyä kappaletta, mikä on uusi ennätys myyntitilastossa ja uhkaa jo Aku Ankan kärkisijaa sarjakuvamarkkinoilla.

Tietokirjojen myynti kirjakaupoissa jäi edellisvuodesta noin 4 %, mutta vaihtelut eri aihealueiden välillä olivat erittäin suuria. Tietyt aihealueet myyvät edelleen erittäin hyvin, mutta toiset kirjallisuuslajit ovat jääneet internetin jalkoihin.

Kokonaisuutena yleisen kirjallisuuden myynti (kirjamyynti ilman oppikirjoja) kirjakaupoissa oli samalla tasolla kuin edellisvuonna. Oppikirjojen myynti kirjakaupoissa näyttää miinusta (-5 %). Oppikirjojen myynnistä suuri osa tapahtuu kuitenkin muista kanavista kuin kirjakaupoista, joten oppikirjamyynnin oikea taso selviää huhti-toukokuussa kun Kustannusyhdistyksen myyntitilastot valmistuvat.

Vuoden 2012 bestseller-lista löytyy täältä

Lisätietoja: