Libristi - Kirjakaupan kilpailuvaltti

Osaava ja ammattitaitoinen, työstään innostunut henkilökunta on kirjakaupan vastaus kovenevaan kilpailuun. Henkilökohtainen palvelu auttaa lukijaa löytämään juuri sen itselleen sopivan kirjan. Tutkimusten mukaan suomalaiset luottavat myyjien ammattitaitoon ja mielellään kuulevat heiltä lukuvinkkejä. "Paras asiakas on tyytyväinen asiakas", kiteyttää Viitasaaren kirjakauppias Mervi Rihto.

Kirjakaupan myyjien ammattitutkinto, libristitutkinto, täyttää tänä vuonna historialliset 100 vuotta. Tutkinto on myynnin ammattitutkinto, jossa erikoistutaan kirjakauppa-alalle. Vuosittain uusia libristejä valmistuu noin 15, ja jokaisella on varma työpaikka kirjakaupassa. Kirjakauppa-ala panostaa henkilökunnan jatkuvaan kouluttamiseen. Perinteikäs tutkinto on tänä päivänäkin arvostettu, sillä muuttuva ympäristö ja kirjan uudet muodot asettavat osaamiselle yhä uusia vaatimuksia.

"Asiakkaat ovat nykypäivänä entistä vaativampia ja tiedonhaluisempia. Kaikkiin kysymyksiin meiltä ei aina löydy vastausta, mutta lähdemme siitä, että jokaisen kysyjän osaamme ohjata oikean tiedonlähteen luokse", kertoo Akateemisen Kirjakaupan ostopäällikkö Pasi Somari.

Lähes jokaisessa laajan valikoiman kirjakaupassa on vähintään yksi tutkinnon suorittanut libristi, jonka osaaminen on yhdistelmä asiakaspalvelutaitoja ja intohimoista suhtautumista kirjoihin.

Libristitutkinnon 100-vuotisjuhlaa vietetään Kansalliskirjaston Kupolisalissa

17.1.2013 klo 17.30.