Lehdistötiedote 21.12.2012

Kirjamyynti käy kuumana

Joulun kirjamyynti kasvaa viime vuodesta. Tänä vuonna joulupakettiin kääritään ennätysmäärä hyvää kotimaista kaunokirjallisuutta. Joulun ylivoimainen myyntimenestys on Finlandia-voittaja Ulla-Lena Lundbergin Jää, joka uhkasi jo loppua joistakin kaupoista ennen lisäpainoksen valmistumista.

Tällä hetkellä joulumyynnin kakkospaikkaa pitää Sofi Oksasen Kun kyyhkyset katosivat. Muita suosikkeja ovat Aki Ollikaisen Nälkävuosi ja Mikko-Pekka Heikkisen Terveiset kutturasta. Ilkka Remeksen Ylösnousemus on ottanut myynnillisen loppukirin juuri joulun alla, joten listasijoitukset voidaan varmuudella katsoa vasta joulun jälkeen.

Lastenkirjasuosikki on Sinikka ja Tiina Nopolan Risto Räppääjä ja nukkavieru Nelli, sarjakuvissa Mauri Kunnaksen aikuisille suunnattu Piitles. Tietokirjojen ystävät saavat tänä jouluna lahjaksi Esko Valtaojan Kaiken käsikirjan.

Kirjan suosio lahjana perustuu sen henkilökohtaisuuteen, arvokkuuteen ja ostamisen helppouteen. Libristien kirjavinkit helpottavat monen valintaa.

Syyskuun lopussa kirjakauppojen kirjamyynti oli pari prosenttia viime vuotta jäljessä. Hyvin sujuva joulumyynti nostanee koko vuoden myynnin noin viime vuoden tasolle.

Kirjakauppaliitto ry
toimitusjohtaja Katriina Jaakkola