Julkaistavissa 4.12 klo 13:30

FINLANDIA-PALKINTO 2012

Presidentti Tarja Halonen
Vuoden 2012 Finlandia-palkintopuhe 4.12.2012

Finlandia-palkinnosta päättäminen on suuri - mutta vastuullinen tehtävä. Kaikeksi onneksi päätöksenteko on demokratisoitu nyky-yhteiskuntaan paremmin sopivaksi - edeltäähän valintaa asiantuntijavalmistelu. Kiitokseni siis tämänvuotisille perusvalinnan tekijöille.  Kaikki kuusi kirjaa olivat erinomaisia.

Mielsin teokset myös mielenkiintoisella tavalla sukulaisiksi: Ne kuvasivat ihmistä suuremmassa yhteiskunnallisessa kehyksessä.  Useat niistä käsittelivät myös maamme tai maanosamme yhteiskunnallisesti vaikeita asioita tai ajanjaksoja.

Aki Ollikaisen Nälkävuosi kuvaa nimensä mukaisesti Suomen nälkävuosia 1800-luvulla antaen ilmiölle inhimillisen - ihmisen mittaisen perspektiivin. Se yhdisti minut myös omaan työkenttääni eli kestävän kehityksen edessä oleviin haasteisiin. Ruoan hankkiminen tälle nopeasti kasvavalle maapallon väestölle on niistä suurin. Aki Ollikainen on aloittanut kirjallisen uransa upeasti.

Heidi Köngäksen Dora, Dora ja Riikka Ala-Harjan Maihinnousu asettuvat mielenkiintoisella tavalla toisen maailmansodan yhteyteen, mutta kummassakin pääpaino on yksilössä.  Köngäs tuo hienolla tavalla esiin Suomessa niin mielellään vaietun kansallissosialistisen Saksan. Häpeäkseni tunnustan, että en ollut aikaisemmin tuntenut Köngästä - mutta nyt uskon palaavani muuhunkin tuotantoon. Dora, Dora toimisi mielestäni loistavasti myös elokuvan käsikirjoituksena.

Kirjailija Riikka Ala-Harja on rohkeasti etäännyttänyt kirjansa tapahtumapaikalla ja henkilövalinnoilla Suomesta. Itse perustilannehan voi tapahtua missä tahansa. Suuret henkilökohtaiset haasteet eivät katso meille sopivaa aikataulua tai tilannetta.  Tarinan yhdistäminen Normandian maihinnousuun antaa lukijalle monitahoisen vertailutehtävän. Tämä on selviytymistarina, joka ei päästä otteestaan.

Juha Seppälän Mr. Smith vie meidät yli sadan vuoden aikamatkalle, jona aikana kansallinen muuttuu kansainväliseksi ja lopulta globaaliksi myllerrykseksi. Siinä sitä sitten pieni ihminen hakee yhteyttä toisiin ihmisiin ja itseensä. Seppälä pistää kyllä lukijansa tiukoille. Tämä teos toi mieleeni - oikein taikka väärin - nuorten roolipelit, joissa juoni vilahtaa uusille urille juuri kun kuvittelit kaappaavasi sen taskuusi.

Tämä ilmiö saattaa kyllä johtua pikemminkin lukijasta kuin kirjasta.

Pirjo Hassisen Popula on riemastuttava kirja, aiheensa pelottavuudesta huolimatta tai ehkä juuri siksi. Luin sen suorastaan ahmimalla. Sain muistuttaa itseäni tämän tästä, että kyseessä on fiktiivinen romaani eikä reportaasi. Niin uskottavalta se tuntui.  Olisin uskonut, että sitä olisi kommentoitu enemmänkin poliittisessa keskustelussa.

Ulla-Lena Lundbergin kirjaa Jää/ Is pidin lukiessani puhtaasti fiktiivisenä. Olen nyt jälkeenpäin haastatteluja lukiessani kuullut, että pohjana ovatkin kirjailijan oman suvun vaiheet. Rakastuin kirjaan kirjana. Se tempaisi minut mukaansa.

Olisi tietysti parasta lukea teos alkukielellä, jos ja kun kerran kieltä osaa. Saaristolaiselämää kuvaava ruotsi oli sen verran minulle outoa ja Leena Vallisaaren suomennos niin erinomaista, että oikaisin. Luin siis kirjan suomeksi ja sitten kohdittain uudelleen ruotsiksi.

Ulla-Lena Lundbergin käyttämä kieli on konstailematonta. Samalla se on jollain selittämättömällä tavalla iätöntä. Kirjahan kuvaa sodan jälkeistä pulan vielä leimaamaa saaristolaiselämää. Pappi Petter Kummel on minusta melkein uuden rauhan kauden symboli: hyvään uskova optimisti, joka kyllä tarvitsee käytännön toteutukseen muita - ennen kaikkea vaimonsa Monan.

Kirjan alkupuolen lähes pastoraalisesta idyllistä huolimatta ainakin minut valtasi varsin pian antiikin kreikkalaisten tragedioiden uhka. Jotain pahaa tulee tapahtumaan ja lukija-parka antautuu tuon tumman virran vietäväksi.

Lopun jo arvaattekin. Olen päättänyt, että Ulla-Lena Lundbergin kirja Is/ Jää saa vuoden 2012 Finlandia-palkinnon.

Kirjailija Ulla-Lena Lundberg, olen erittäin kiitollinen, että kymmenen vuoden tauon ja työn jälkeen annoitte kirjanne tulla julkisuuteen. Se ei ole kunnianosoitus Kummelin perheelle, vaan myös saaristolaisille ja ilo meille lukijoille.