Julkaistavissa 29.12.2012 klo 13.30

Vuoden 2012 Finlandia Junior -palkinnon sai Christel Rönns kirjastaan Det vidunderliga ägget (Söderströms).

Vuoden 2012 Finlandia Junior -palkinnon jakotilaisuus 29.11.2012
näyttelijä, ohjaaja, laulaja Mari Rantasila

Arvoisa yleisö!

Suomen kirjasäätiö on Finlandia Junior- palkinnon avulla hienosti nostanut lastenkulttuurin arvostusta kirjallisuudessa.  Muutkin taiteen alat toki jakavat vuosittaisia lastenkulttuurin palkintoja valtakunnallisesti, mutta eivät kaikki.  Valtion lastenkulttuurin palkinto annetaan joka vuosi eri alalle.  Joskus se jaetaan useiden alojen kesken.  Hyvä niin, sillä kaikkea lastenkulttuuria pitää arvostaa, ja palkinto on yksi tapa osoittaa sitä.  Suomen kirjasäätiö toimii esimerkillisesti.  Palkintosumma on jokaisessa Finlandiassa sama ja kukin palkinto saa oman julkaisupäivänsä. Näin mahdollistetaan kaikille yhtä suuri medianäkyvyys ja palstatila lehdissä.  Olen iloinen, että saan kunnian valita juuri Finlandia Junior- palkinnon saajan.

Lastenkirjallisuuteen mahtuu monenlaisia teoksia ikäryhmästä riippuen. Niitä on vaikea verrata keskenään.  Valintalautakunnan valitsemissa ehdokkaissa oli nuortenkirjoja, kuvakirjoja, tietokirjoja sekä ala-asteikäisten lastenkirjoja.  Olen iloinen siitä, että myös ruotsinkielinen lastenkirja Det vidunderliga ägget valittiin mukaan.  Uskon, että se tullaan kääntämään pian suomeksi.  Ruotsi on maamme toinen virallinen kieli. Toimiva yhteiskunta arvostaa myös vähemmistöjä. Eri kulttuurien ja kielien tuntemus avartaa maailmaamme ja tuo uusia virikkeitä oli ikä tai ala mikä hyvänsä.

Mediassa on otettu kantaa siihen, minkälaisia kirjoja pitäisi asettaa ehdolle.  On sanottu, ettei myyntitilastojen kärjessä keikkuvia teoksia kannattaisi huomioida ollenkaan.  Olen eri mieltä asiasta.  Jos näin olisi, viesti olisi se, että yleisönsä löytävä kirja ei ole taiteellisesti palkinnon arvoinen.  Toisaalta kaikki kirjat, jotka eivät myy, olisivat näin ajatellen mahdollisia ehdokkaita.  Palkinto ei ole apuraha, jossa pitääkin ottaa huomioon taloudelliset seikat.  Se annetaan taiteellisesti korkeatasoisesta teoksesta. Kaupallinen menestys ei työtä paranna muttei myöskään huononna.

Tämän vuoden ehdokkaiden taiteellinen taso oli tasainen.  Joukossa oli useita kirjoja, jotka olisivat ansainneet palkinnon.  Viime vuonna palkittiin nuortenkirja. Siksi halusin tänä vuonna palkita lapsille suunnatun teoksen.  Arvostan sitä, että kehitetään uusia tapoja välittää tietoa.  Halusin kuitenkin palkita kirjan, jonka parissa voi antaa mielikuvituksensa ja tunteidensa lentää vapaasti fiktion siivillä.  Minulle oli myös tärkeää, että kirjassa on komiikkaa. Huumori yhdistää eri-ikäisiä.  Samalle asialle voi nauraa sekä vanhus että leikki-ikäinen. Näin kirja tarjoaa elämyksiä koko perheelle. Valitsin palkinnonsaajaksi teoksen, jossa on selkeä tarina. Uskon, että jos vanhemmat lukevat tarinoita lapsilleen pienestä pitäen, he opettavat heitä kuuntelemaan ja harjoittavat näin heidän keskittymiskykyään. Tämän lisäksi hyvä tarina kehittää mielikuvitusta ja empatiakykyä, joita elämässä myös tarvitaan. Sitä paitsi yhdessä lukeminen on ihana tapa viettää aikaa perheen kanssa. Seuraavaksi palkitun kirjan perusteet:

Kirjassa on taitava, omaleimainen ja selkeä kuvitus, joka tukee tarinaa hienosti. Piirroksissa on hauskoja yksityiskohtia, jotka sisältävät huumoria ja tuovat hymyn huulille sekä aikuiselle että lapselle. Tarina on sopivan pituinen ja tarpeeksi yksinkertainen ikäryhmää ajatellen. Siinä on kiinnostavat päähenkilöt, joihin on helppo samastua.  On virkistävää lukea tarinaa, josta löytyy yhteen hiileen puhaltava perhe. Se toimii yksikkönä sekä tunnetasolla että arjen tapahtumissa. Sadussa liikutaan tutuissa paikoissa ja kerrotaan tavallisista toimista.  Vaikka se tapahtuu arkisissa miljöissä, se on silti täynnä mielikuvitusta.  Tarinassa käsitellään pienelle lapselle sopivalla tavalla tärkeitä asioita; erilaisuuden hyväksymistä ja luopumisen vaikeutta.  Teos viestii, ettei erilaisuus ole pelottavaa tai negatiivista. Kirjan isän sanoin: "Viktigast är inte VAD det är för ett djur utan HUR det är". Meidän kaikkien on opittava luopumaan milloin asioista, esineistä, eläimistä tai läheisistä ihmisistä, joskus hyvinkin varhain.  Tarina käsittelee tätä vaikeaa aihetta taitavasti välittäen lämpöä ja empatiaa lukijalleen.  Vanhempien tehtävä on tarjota lapsille keinoja ymmärtää elämää.  Kirjallisuus voi olla tässä hyvänä apuna. Palkinnon saa Christel Rönns kirjastaan Det vidunderliga ägget.