Julkaistavissa 8.11.2012. klo 10.30

TIETO-FINLANDIA-PALKINNON EHDOKKAAT 2012

Valintalautakunnan perustelut valinnoilleen

Lilly Korpiola & Hanna Nikkanen: Arabikevät (Avain)

Toimittaja ja tutkija punovat selkeäksi tarinaksi mediassa päivittäin nähdyn, eri puolilla Lähi-itää  ja Pohjois-Afrikkaa leimahtelevan tapahtumasarjan. Samalla Arabikevät avaa nykypäivän median, sosiaalisen median ja kännykkäkulttuurin merkityksen tiedon välittäjänä, mutta myös mielipidevaikuttamisen välineenä ja ilmiöiden käynnistäjänä. Maakohtaiset faktasivut auttavat pääsemään kartalle maiden erilaisuudesta. Arabikevään jälkeen näkee sotauutiset uudella tavalla.

Elina Lappalainen: Syötäväksi kasvatetut – Miten ruokasi eli elämänsä (Atena)

Syötäväksi kasvatetut ei ole pelkästään pohjoisiin oloihin sovitettu versio Jonathan Safran Foerin kohukirjasta Eläinten syömisestä, joka paljasti amerikkalaisen karjatalouden ja ruokateollisuuden armottoman tehokkuuden. Lappalainen kuvaa kyllä yksityiskohtaisesti suomalaisen tuotantoeläimen elämänkaaren syntymästä supermarketin hyllylle, mutta samalla hän ymmärtää myös niitä ihmisiä, jotka kasvattavat, myyvät ja syövät lihaa elääkseen. Empaattinen ja eettisesti suoraselkäinen kokonaisuus ei pyri hätkähdyttämään, vaan ohjaa lukijan lempeästi muodostamaan oman mielipiteensä monitahoisesta aiheesta.

Anto Leikola: Norsusta nautilukseen. Löytöretkiä eläinkuvituksen historiaan (John Nurmisen säätiö)

Norsusta nautilukseen on upean visuaalinen teos, jonka emeritusprofessori Anto Leikolan tuore ja tietävä teksti sitoo eläinkuvituksen ja löytöretkien kiehtovaksi historiaksi. Teoksen teemana on uusien eläinlajien löytyminen ja niiden kuvailu tiedemaailmalle ja suurelle yleisölle. Kuvitusnäytteet on valittu asiantuntevasti ja niiden sisällöt ja taustat selitetty tarkasti laajoissa kuvateksteissä.  Huolellinen toimitustyö ja onnistunut taitto kruunaavat tämän tyylikkään teoksen.

Arto Mustajoki: Kevyt kosketus venäjän kieleen (Gaudeamus)

Kenen mielestä tieteellisesti pätevän asiantuntijatekstin täytyy olla kankeaa ja kimuranttia? Ja kuka vielä voi väittää, että kielitiede on tylsää? Ei ainakaan kukaan, joka on lukenut venäjän kielen professorin Arto Mustajoen lennokkaita artikkeleita kyrillisestä kirjaimistosta, venäläisestä ruokasanastosta tai suomen ja venäjän eroista ja yhtäläisyyksistä. Kevyt kosketus venäjän kieleen auttaa ymmärtämään kulttuuria, joka on suomalaisille samanaikaisesti läheinen ja kaukainen. Samalla se tarjoaa juuri sen, mitä nimi lupaa: se antaa uutta ajateltavaa yhtä hyvin ummikoille ja vanhoille venäjän taitajille.

Jukka Tarkka: Karhun kainalossa. Suomen kylmä sota 1947–1990 (Otava)

Kylmän sodan aikana Suomi joutui Venäjän karhun kiinteässä syleilyssä tekemään sisä- ja ulkopoliittisia ratkaisuja, jotka ulkomailla tulkittiin suomettumiseksi. Näitä kansakuntaa kirveltäviä lähitapahtumia Jukka Tarkka analysoi kiihkottomasti ja tiivistää asioiden vyöryn ymmärrettäväksi lähihistoriaksi. Teoksen kieli on nautittavan asiallista ja esitystapa virkistävän tiivistä. Tiheä otsikointi jäsentää laajaa tekstiä osuvasti. Teoksen luettuaan suomalaiset ymmärtävät paremmin muinaista suomettunutta itseään.

Björn Wahlroos: Markkinat ja demokratia (Otava)

Maailmantalous horjahti, Wahlroos herätti ja lintukoto älähti. Kirja toimii keskustelunavaajana, ja se on kirvoittanut myös muita aihetta käsitteleviä syksyn tasokkaita teoksia. Teos on lukijaansa kohtaan vaativa, mutta mukaansatempaava. Sen kieli on kulmikkaan elävää ja perustelut tarkkoja. Markkinat ja demokratia onnistuu haastamaan lukijan pohtimaan ja muodostamaan oman mielipiteen siitä, kenelle valta kuuluu ja miten se tulisi jakaa.