Lehdistötiedote  (Julkaisuvapaa 27.1. klo 10.00)

Kirjamyynti pysyi edellisten vuosien tasolla

Huolimatta siitä, että kustantajien kokonaismyynti laski edellisestä vuodesta hieman (- 1,2 %) kasvoi myynti jälleenmyyjille 1,3 %. Kustantajien myynnin vuoden kokonaistulosta painoi suoramyynnin edellisvuotta heikompi menestys erityisesti kirjakerhojen osalta. Pitemmällä aikavälillä tarkasteltuna kirjamarkkina pysyi tasolla, jolla se viimeiset vuodet on ollut. Kirjakauppojen kirjamyynti kasvoi rahtusen eli puoli prosenttia. Kirjakaupoissa lasten- ja nuorten kirjat sekä kaunokirjallisuus olivat vuoden mittaan ilon aiheita. Erityisesti joulumyynnissä kaunokirjojen myynti kasvoi 6,4 %.

Oppimateriaalimarkkinoilla kustantajien peruskoulukirjojen myynti kasvoi 1,1 % ja samoin kasvoivat muiden oppilaitosten myynti (esimerkiksi ammattioppilaitokset) 2,1 %. Lukiokirjojen lasku (-12,9 %) vei kuitenkin vuoden euromääräisen myynnin edellisvuoteen verrattuna hieman miinukselle (- 2,6 %).

Sisällöllisesti vuoden 2008 kirjasato oli hyvä ja keskustelu vilkasta. Finlandia-palkintojen voittosummaa korotettiin 30.000 euroon ja keskustelu niiden ympärillä oli tavanomaistakin vilkkaampaa. Finlandia-voittajien osalta menestys näkyi selvästi myös kirjakauppamyynnissä.

Finlandia palkinnon voittanut Sofi Oksasen Puhdistus (WSOY) oli myös kustantajien kotimaisen kaunon bestseller-tilaston kärjessä (102.000). Tasaisessa käännetyn kaunokirjallisuuden sarjassa voiton vei Khaled Hosseinin Tuhat loistavaa aurinkoa (Otava) (54.000). Lasten ja nuorten käännetyissä kirjoissa odotetusti kärkeen nousi viimeisin J.K. Rowlingin teos Harry Potter ja kuoleman varjelukset (Tammi) (153.300) ja kotimaisten sarjassa kärki oli yhtä odotettu kun Mauri Kunnaksen Herra Hakkaraisen seitsemän ihmettä (Otava) myi 94 000 kappaletta. Juha Vuorinen pitää kahta kärkisijaa pokkarilistalla yli kahdenkymmenenkuudentuhannen myynneillä (Diktaattori) ja Juba Tuomolan Viivi ja Wagner 11: Terassilla tarkenee (Arktinen Banaani) ylittää ainoana sarjakuvana kahdenkymmenentuhannen myydyn rajan (23.200). Koko käännetyn sarjakuvan viidentoista kärjen valtaavat Aku Ankan taskukirjat (Sanoma Magazines). Äänikirjoista eniten myi Walt Disneyn Disneyn klassikkosadut (17.000) (Sanoma Magazines) ja tietokirjoissa ylivoimainen oli Sääpäiväkirja (Otava) (109.000).

Kirja-ala lähtee luottavaisena hyvistä asemista tulevaan vuoteen huolimatta talouden yleisnäkymistä, sillä historiallisesti tarkastellen taloudelliset matalasuhdanteet eivät ole juuri kirjaa kolhineet.

Lisätietoja:

Kirjakauppaliitto ry