Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 22.8.2012 klo 13.00

LASTENKIRJAPÖLLÖ-FINALISTIT ON VALITTU

Kirjakauppasäätiö jakaa Lastenkirjapöllö-palkinnon tunnustuksena yli kymmenen vuotta sitten julkaistusta, mutta edelleenkin merkittävänä pidettävästä lasten- tai nuortenkirjasta. Tänä vuonna Kirjapöllön aihealueena ovat lasten lorut ja runot, joiden suosio on viime vuosina ollut nousussa. Esiraati on valinnut Lastenkirjapöllö-finaaliin kolme teosta, joista Hyvä haltija valitsee voittajan.

Lasten kirjapöllöehdokkaiksi 2012 on valittu teokset

• Kirsi Kunnas – Juha Pykäläinen: Sirkusjuttuja. WSOY 1985.
  • Pia Perkiö Jarmo Kulonen: Mitä kummaa? Tammi 2001.
  • Ilpo Tiihonen – Tiina Paju: Jees ketsuppia! WSOY 1999

Vuoden 2012 Hyvä haltija, runoilija Heli Laaksonen valitsee voittajan ehdokkaiden joukosta.

Palkinnolla kirjakauppa-ala haluaa kiittää vaikuttavia muistoja luoneita kirjailijoita ja tuoda heidät ja heidän teoksensa uusienkin lukijapolvien ulottuville. Palkinnon tunnuslause on Hyvä kirja elää!

Ehdokkaat julkistetaan Seinäjoen kaupunginkirjastossa 22.8. klo 13.00.

Lisätietoa

Kirjakauppasäätiön asiamies Katriina Jaakkola katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Kirjapöllöraadin puheenjohtaja, kirjailija Paula Havaste paula.havaste@suomi24.fi

Lastenkirjapöllö-ehdokkaat 2012

Kirsi Kunnas – Juha Pykäläinen:
Sirkusjuttuja.

WSOY 1985.
Runokirja voi olla kuin sirkusesitys, lapsia ja nuoria lumoavaa taidetta. Ihmeelliset eläimet merileijonista steppaaviin poneihin ja taiteilijat nuoralla tanssijoista tulennielijöihin, käärmenaisista voimamiehiin astuvat runon estradille Kirsi Kunnaksen humoristisin sanakääntein ja taidokkain rytmein puhumaan iloistaan ja suruistaan toden ja fantasian leikissä.

Pia Perkiö Jarmo Kulonen:
Mitä kummaa?

Tammi 2001.

Pia Perkiön tunnistaa mitallisen runon taituriksi helppolukuisuudesta ja rytmikkyydestä. Henkiset arvot ovat läsnä sekä vakavissa että humoristisissa runoissa, ja valoisa toiveikkuus on pysyvä pohjavire. Mitä kummaa -kokoelmassa ihmetellään
maailman suuria ja pieniä kummallisuuksia. Jarmo Kulosen valokuvakuvitus tukee hilpeitä huomioita.

Ilpo Tiihonen – Tiina Paju:
Jees ketsuppia!

WSOY 1999.

Ilpo Tiihonen on aikuisrunojen ohella riemastuttanut lastenteksteillään. Niissä pääsee oikeuksiinsa sekä oivaltava elämisen maku että pitelemätön poljento. ”Jees ketsuppia” on parhaimmisto kolmelta vuosikymmeneltä, keskiönä runoja upeasti Helsinkiä riimitelleestä ”Ej-Kaj Plumps” -kirjasta. Uutena on sikermä limerikkejä, jotka kiertelevät leikittelevästi ympäri Suomen paikkakuntia.