TIEDOTE

Julkaisuvapaa 24.5.2012

Laila Hirvisaaren rahaston apuraha kirjailija Pekka Hiltuselle

Kirjailija Pekka Hiltuselle on myönnetty Laila Hirvisaaren rahaston apuraha. Hiltusen esikoisromaani Vilpittömästi sinun (Gummerus) ilmestyi syyskuussa 2011.

Laila Hirvisaaren rahastotoimikunta perustelee valintaa näin: ”Pekka Hiltusen vuonna 2011 ilmestynyt Vilpittömästi sinun aloittaa uuden kauden suomalaisessa rikos- ja dekkarikirjallisuudessa. Teoksen keskeisenä ansiona voidaan pitää kirjallisuuden genrerajojen levittämistä; ja millä tavalla! Vuoden johtolanka -palkinnon perusteluissa kerrotaan Hiltusen luoneen älykästä viihdettä. Naisnäkökulman konstailemattomuus, tavanomaisten ihmisten tavanomaiset murheet sekä vanha teema oikeuden ottamisesta omiin käsiin nyt suomalaisnaisen toimesta: onko Marista tulossa jatkossa Lisbet Salanderin tai Gunvald Larssonin syrjäyttäjä? Odotamme Hiltusen syksyllä julkaistavan Sysipimeän tuovan valoa kirjallisiin keskusteluihin ja kirjakauppojen myyntitiskeille.”

Hiltusen seuraava romaani Sysipimeä ilmestyy syksyllä 2012 WSOY:n kustantamana.

Laila Hirvisaaren rahaston apurahan suuruus on 5 000 euroa ja se myönnetään vuosittain tukemaan ja kannustamaan kirjailijauransa alussa olevia - jo taitonsa näyttäneitä - suomalaisia kirjoittamaan laadukkaita, koskettavia ja elämänmakuisia teoksia. Apuraha jaettiin Tampereella 24.5.2012 kirja-alan toimialapäivän yhteydessä.

Kirjakauppaketjut perustivat professori Laila Hirvisaaren rahaston vuonna 2002 kirjailijan 30-vuotisen uran kunniaksi Kirjakauppasäätiön yhteyteen. Rahaston suojelija on professori Laila Hirvisaari.

Vuoden 2012 rahastotoimikuntaan kuuluivat puheenjohtajana kirjakauppias Arto Pakkanen, kirjakaupan johtaja Annamari Arrakoski-Engardt, toimitusjohtaja Timo Kopra, toimitusjohtaja Sari Laurikko, kirjakauppias Päivi Luosma, toimitusjohtaja Mikko Parviainen ja sihteerinä asiamies Katriina Jaakkola.

Laila Hirvisaaren rahaston ensimmäinen työskentelyapuraha myönnettiin kirjailija Virpi Hämeen-Anttilalle vuonna 2003. Filosofian tohtori Paula Havaste sai apurahan vuonna 2004, kirjailija Reidar Palmgren vuonna 2005, kirjailija Juha Itkonen vuonna 2006, kirjailija Riikka Pulkkinen vuonna 2007, kirjailija Miika Nousiainen vuonna 2008, kirjailija Petri Karra vuonna 2009, kirjailija Leena Parkkinen vuonna 2010 ja kirjailija Selja Ahava vuonna 2011.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Arto Pakkanen puh. 050 555 6860