FINLANDIA-PALKINTOLAUTAKUNNAT NIMITETTY

FINLANDIA

Presidentti Tarja Halonen päättää, kuka saa ensi joulukuussa jaettavan kirjallisuuden Finlandia-palkinnon. Suomen Kirjasäätiö on nimittänyt myös lautakunnan, joka valitsee enintään kuusi romaania palkintoehdokkaaksi. Valintalautakunnan puheenjohtaja on kirjallisuudentutkija, dosentti Janna Kantola ja jäsenet äidinkielen, kirjallisuuden ja median lehtori Riitta Kulmanen ja elokuvatuottaja Lasse Saarinen.

Seuraavan Finlandia-palkinnon ehdokaskirjat julkistetaan 15.11.2012 ja palkinto jaetaan 4.12.2012. Palkinnon suuruus on 30 000 euroa.

FINLANDIA JUNIOR

Finlandia Junior –palkinnon saajan valitsee ensi syksynä ohjaaja Mari Rantasila. Ehdokaskirjat valitsevaan lautakuntaan on nimitetty puheenjohtajaksi erikoiskirjastonhoitaja Ulla Pötsönen ja jäseniksi kuvataiteilija Samuli Heimonen ja freelance-kustannustoimittaja Outi Järvinen.

Finlandia Juniorin palkintosumma on 30 000 euroa.

Ehdokaskirjat julkistetaan 13.11.2012 ja palkinto jaetaan 29.11.2012.

TIETO-FINLANDIA

Tieto-Finlandia-palkinnon saajasta päättää päätoimittaja Janne Virkkunen. Enintään kuusi palkintoehdokasta valitsevaan palkintolautakuntaan on nimitetty puheenjohtajaksi viestintäjohtaja Kirsti Lehmusto ja jäseniksi viestintäkonsultti Antti Isokangas ja tietokirjailija Raimo Jussila.

Tieto-Finlandia-palkinnon ehdokaskirjat julkistetaan 8.11.2012 ja palkinto jaetaan 22.11.2012.

Palkinnon suuruus on 30 000 euroa. Se rahoitetaan Suomen tietokirjailijat ry:n ja Suomen Kustannusyhdistyksen Kirjasäätiölle lahjoittamin varoin.

Lisätietoja: säätiön asiamies Sakari Laiho, puh. (09) 228 77 258 tai 040 579 8868.

SUOMEN KIRJASÄÄTIÖ