Lehdistötiedote 15.3.2012
Kirjakauppaliitto, Helsinki

Kirjakaupat lahjoittavat kotimaista uutuuskirjaa
Kirjan ja ruusun päivänä 23.4.
- Kirjailijan nimi toistaiseksi salainen

Kirjan ja ruusun päivänä 23.4. kirjakaupat julkaisevat tunnetun kotimaisen kirjailijan uutuusteoksen, joka on saatavissa vain tämän yhden päivän ajan. Kampanjallaan kirjakaupat haluavat kannustaa suomalaisia lukemiseen ja muistuttaa kirjakauppojen roolista kotimaisen kulttuuriperinnön välittäjinä.

Kirjakauppojen julkaisemaa erikoisjulkaisua jaetaan kaupan päälle kaikille vähintään 10 eurolla kirjoja ostaville asiakkaille. Kirja on saatavissa ainoastaan Kirjan ja ruusun päivänä 23.4.2012, eikä sitä voi hankkia enää tapahtumapäivän jälkeen.

Julkaistavan kirjan ja kirjailijan nimi ovat vielä toistaiseksi tarkasti varjeltu salaisuus.

- Edes kirjakauppiaat eivät tiedä, kuka kirjailija on tai mistä kirja tulee kertomaan, mutta sen vakuutamme, että hän on tunnettu kotimainen kirjailija, kertoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.

Ainutlaatuisen kampanjan taustalla on kirjakauppa-alan halu kiinnittää lukevan yleisön huomio siihen, ettei kirjakauppa ole enää itsestään selvyys, joka löytyisi jokaisesta kunnasta. Vuonna 2000 Suomessa oli 288 laajan valikoiman kirjakauppaa, nyt niitä on enää 193.

- Kirjakauppiaat ovat alalla rakkaudesta kirjallisuuteen, ja työssään he kohtaavat toisia kirjanystäviä ostavina asiakkaina. On yhteinen etumme, että paikallisten kivijalkakauppojen arvo ymmärretään ennen kuin niiden ovet sulkeutuvat pysyvästi, muistuttaa Jaakkola toimialan merkityksestä kotimaisen sivistyksen ja kulttuuriperinnön välittäjänä.

Kirjakauppiaat uskovat kirjaan ja lukemiseen kansakunnan perusarvona sekä kirjakauppaan kulttuurikeitaana. Siksi Kirjan ja ruusun päivänä jokainen vähintään 10 eurolla kirjoja ostava saa maksutta, kaupan päälle kevään kovimman kotimaisen uutuusteoksen. Nyt julkaistava, ainutlaatuinen keräilykappale on saatavissa vain kirjakaupoista ja vain Kirjan ja ruusun päivänä. Sitä ei myydä enää tapahtumapäivän jälkeen.

- Linjaus on tiukka, mutta näin haluamme korostaa julkaistavan kirjan ainutlaatuisuutta ja vahvistaa Kirjan ja ruusun päivän merkitystä kaikkien lukemisen ystävien vuoden tärkeimpänä päivänä, taustoittaa Jaakkola.

Lehdistötilaisuus 12.4.2012 klo 10

Lehdistötilaisuudessa julkistetaan kirjailijan henkilöllisyys ja hänen teoksensa. Yhteisen tilaisuuden jälkeen kirjailija antaa myös joitakin henkilökohtaisia haastatteluja.

Vihjeitä ja keskustelua Facebookissa

Kirjakaupat ovat avanneet Facebookiin ryhmän Suomen suurin lukupiiri. Täällä mysteerikirjailija osallistuu keskusteluun kiinnostuneiden kirjanystävien kanssa nimellä Ruusu Kirjailija. Sivulla odotetaan ilmenevän myös laajaa spekulaatiota kirjailijan todellisesta henkilöllisyydestä.

Kirjailijan Facebook-sivu löytyy osoitteesta
www.facebook.com/suomensuurinlukupiiri

Mukana valtaosa Suomen laajan valikoiman kirjakaupoista

Kampanjassa mukana olevien kirjakauppojen tiedot voi tarkistaa sekä Suomen suurimman lukupiirin Facebook-sivuilta että Kirjan ja ruusun päivän internet-sivuilta osoitteesta www.kirjanjaruusunpaiva.fi.

Kirjakaupat tuovat myös myymälöissä esiin, jos uutuuskirja on heiltä saatavissa Kirjan ja ruusun päivänä 23.4.

Katriina Jaakkola
toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto
katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Kirjakauppaliitto (www.kirjakauppaliitto.fi) on yli 100-vuotias kirja- ja paperikauppojen etujärjestö. Kirjakauppaliitto tarjoaa jäsenilleen neuvonta-, koulutus- ja tietopalveluja sekä toimii suomalaisten lukemisharrastuksen parhaaksi.