Kiitos Marie-kirjasta Arne Nevanlinna

Kiitos kirjasta -mitali myönnetään vuonna 2009 Arne Nevanlinnalle teoksesta Marie.

Palkinto luovutetaan Arne Nevanlinnalle Kirjan ja ruusun päivänä 5.5.2009 Helsingissä.

Valintaa tehdessään raati kiinnitti erityistä huomiota teoksen syvyyteen ja moniulotteisuuteen. Teos kestää useamman lukukerran, ja siitä on mahdollista löytää yhä uusia tulkintoja. Arne Nevanlinna yhdistää loistokkaasti mennyttä ja tulevaa, suomenruotsalaisuutta, ranskalaisuutta ja eurooppalaisuutta. Marie on upea teos täynnä hienostunutta huumoria.

Palkinnon perustajat ja jakajat ovat Kirjakauppaliitto ry, Libro ry ja Suomen kirjastoseura ry. Ensimmäinen Kiitos kirjasta -palkinto jaettiin vuonna 1948. Palkinto on tunnustuspalkinto, joka käsittää mitalin ja kunniakirjan. Se luovutetaan kotimaiselle kirjailijalle, jonka edellisenä vuonna ilmestynyt suomen- tai ruotsinkielinen kaunokirjallisuuteen kuuluva teos on ollut erityisen virikkeitä antava.

Palkinnon tarkoituksena on edistää kirja-alan ammattilaisten omakohtaista kirjallisuuden arviointia ja osoittaa maamme kirjailijakunnalle, minkälaisia teoksia arvostavat lukijat, jotka työssään esittelevät kirjallisuutta.

Lisätietoja:

libristi Leila Kettunen