LEHDISTÖTIEDOTE
Julkaisuvapaa 15.8.2006

Kirjakauppa-apulaisten yhdistys 100 vuotta

Kirja-alan ammattilaisia yhdistävä Libro ry täyttää sata vuotta. Jäsenkuntaan kuuluu runsaat 500 libristiä ja kustannusliikkeissä työskentelevää. Syntymäpäivää juhlitaan 25.8.2006 Hotel Kämpissä, jossa yhdistys perustettiin.

"Libron tavoitteena on jäsenten ammattitaidon ja -tiedon parantaminen. Meitä librolaisia yhdistää rakkaus kirjaan", kertoo Libro ry:n puheenjohtaja Leila Kettunen.

Vuonna 1906 perustettuna Libro ry on yksi maamme vanhimpia ammatillisia yhdistyksiä. Suomen Kirjakauppa-apulaisten yhdistyksen - Finska Bokhandels-medhjälpareföre-ningenin perustava kokous pidettiin hotelli Kämpissä 25.8.1906. Paikalla oli noin 30 kirjakauppa-apulaista Helsingistä, Porvoosta, Vaasasta ja Viipurista.

Käyttönimeksi otettu esparantonkielinen, latinan kirja-sanaan pohjautuva Libro / libristi oli silloisten kielikiistojen kannalta neutraali. Viisauden symboli pöllö valittiin alusta alkaen yhdistyksen tunnukseksi.

Libro ry toimii edelleen sitoutumattomana kirjakauppa-alan aatteellisena yhdistyksenä. Tarkoituksena on yhteistoiminnan ylläpitäminen ja libristien ammattitaidon kehittäminen yli kirjakauppaketjujen rajojen.

Valtakunnallisille Libristipäiville on kokoonnuttu vuodesta 1907 alkaen jo yhteensä 39 kertaa. Niitä on pidetty eri puolilla maata seitsemän paikallisosaston järjestäminä. Yhdistyksen jäsenten tapaamisilla on tärkeä merkitys, ja alan ajankohtaisia asioita käsittelevät luennot ja tutustumiskäynnit lisäävät osallistujien pätevyyttä työssään. Pohjoismaisten rinnakkaisyhdistysten kanssa on myös järjestetty Pohjoismaisia opintopäiviä 24 kertaa.

Libro valitsee vuosittain yhdessä muiden kirja-alan yhteisöjen kanssa Kirjapöllö-palkinnon saavan Vuoden Libristin ja Kiitos kirjasta - mitalilla palkittavan kirjailijan.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Leila Kettunen,