Vuoden 2009 Libristi on Vuokko Suhonen

Kokenut pitkän linjan kirjakauppa-ammattilainen

Vuokko Suhonen Joensuun Suomalaisesta kirjakaupasta on valittu vuoden libristiksi. Palkinnon myöntävät Libro ry, Kirjavälitys Oy ja Kirjakauppasäätiö. Libristi-nimike edellyttää kirjakauppa-alan ammattitutkinnon suorittamista.

Vuoden libristiä valitessaan raati kiinnitti huomiota ehdokkaiden koulutukseen ja ammattitaitoon kirja-alalla,

aktiivisuuteen omassa työssään ja Libro ry:n toiminnassa sekä esimerkilliseen kirjantuntemukseen.

Vuokko Suhonen aloitti uransa kirja-alalla vuonna 1988. Hän on ollut Libro ry:n jäsen siitä asti ja vuonna 1989 hän suoritti libristi-tutkinnon. Uurastettuaan kahdeksan (8) vuotta Liperin Kirja -kirjakaupassa hän luopui yrittäjyydestä ja siirtyi Joensuun Akateemisen kirjakaupan palvelukseen. Akateemisesta tie vei edelleen Joensuun Suomalaiseen kirjakauppaan, jossa hän edelleenkin työskentelee.

Vuokko on aina ollut aktiivinen kirjamyyjä, jonka arviointikykyyn hänen asiakkaansa luottavat. Eikä ihme - Vuokko on voittanut vaativassa WOT-ammattitietokilpailussa 4 matkapalkintoa vuosina 2003, 2004, 2007 ja 2008. Rakkaudesta kirjaan kertoo paitsi huikea kirjantuntemus myös se, että Vuokko halusi jatkaa rakastamassaan työssä kirjojen parissa vaikean sairauden jälkeenkin. Vuokko pitää itsestään huolta paitsi lukemalla myös harrastamalla vesijuoksua ja sauvakävelyä.

Vuokko täytti pyöreät 60 vuotta 23.4.2009.

Vuoden libristi Vuokko Suhonen palkittiin kunniakirjalla, Libristin Kirjapöllö-patsaalla sekä 1500 euron stipendillä. Palkinto jaettiin Kirjan ja ruusun päivänä 5.5.2009 Helsingissä.

Lisätietoja antaa:

Kati Kemppainen, Libro ry, puh. 040 587 3539