Julkaisuvapaa 23.4.2012 klo 14.35

Kiitos kirjasta Katja Kettu

Kiitos kirjasta -mitali myönnetään vuonna 2012 Katja Ketun teoksesta Kätilö.

Palkintolautakunnan perustelut:

"Katja Ketun Kätilö on voimakas ja hieno lukukokemus, joka on saanut osakseen niin kriitikoiden kuin lukijoidenkin suosion. Kätilössä väkeviä aiheita kuvataan väkevällä kielellä. Tämä monikerroksinen teos on kielellisesti rohkea ja ainutlaatuinen. Vaietusta historiasta ammentava Kätilö kertoo tarinansa tavalla, joka jättää jälkensä lukijaan. Kätilö on samaan aikaan maaginen ja groteski, kaunis ja ruma, lähellä kuolemaa ja niin täynnä elämää, että lukija hengästyy. Sanalla sanoen: upea."

Palkinto jaettiin maanantaina 23.4.2012 Akateemisessa Kirjakaupassa, jossa juhlitaan Kirjan ja Ruusun päivää.

Kiitos kirjasta -palkinnon perustajat ja jakajat ovat Kirjakauppaliitto ry, Libro ry ja Suomen kirjastoseura ry. Ensimmäinen Kiitos kirjasta -palkinto jaettiin vuonna 1948. Palkinto on tunnustuspalkinto, joka käsittää mitalin ja kunniakirjan. Se luovutetaan kotimaiselle kirjailijalle, jonka edellisenä vuonna ilmestynyt suomen- tai ruotsinkielinen kaunokirjallisuuteen kuuluva teos on ollut erityisen virikkeitä antava.

Palkinnon tarkoituksena on edistää kirja-alan ammattilaisten omakohtaista kirjallisuuden arviointia ja osoittaa maamme kirjailijakunnalle, minkälaisia teoksia arvostavat lukijat, jotka työssään esittelevät kirjallisuutta.

Lisätietoja:
Libron hallituksen varapuheenjohtaja: